غم چیست؟

غَم یا حُزن که به انگلیسی: (Sadness)، گفته می شود، نوعی احساس است که در نتیجه از دست دادن توانایی یا بعد از احساس ضرر ایجاد می‌گردد. غم معمولاً با اشک، افسوس،کم شدن انرژی و انزوا همراه خواهد بود. وجود احساس غم در افراد یک امر طبیعی بوده اما افزایش این احساسات همراه با تنش‌ و عوامل استرس‌آور می‌تواند تبدیل به افسردگی بشود، به شکلی که فرد افسرده روزها و هفته‌ها دارای یک احساس غمگینی مستمر و ناخوشایند باشد که این احساس موجب اختلال در روابط اجتماعی و تحصیلی او شود.

پسر جوان غمگینی که روبه دیوار نشسته است

تعریف غم

غم و اندوه یک درد عاطفی هستند که معمولاً دلیل مشخصی دارند، مثل از دست‌دادن یه عزیز، شکست در اتفاقی مهم یا نرسیدن به هدف. احساس غم و اندوه یک احساس طبیعی است. با وجود تلاش‌های مداوم ما برای داشتن یه زندگی بدون رنج و ناراحتی، باز هم غم و اندوه پیش میاد و راه فراری ازش نخواهد بود، چه به‌خاطر ارتقای شغلی‌ای باشه که نصیبمون نشده یا به‌خاطر داشتن جروبحث شدید با یکی از عزیزان، غم اتفاق می‌افتد. همۀ ما گاهی اوقات یه روز بد رو تجربه کرده‌ایم و در دوره‌ای از زندگی‌مون احساس غم و اندوه داشته‌ایم.

چرا احساس غم و اندوه می‌کنین؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌توند شخص را غمگین کند، چون غم و اندوه بخشی از زندگی همۀ است. ممکن هست فرد به خاطر از دست دادن کارش ناراحت و غصه‌دار باشد.

اگر فرد احساس ناراحتی می‌کند، ممکن است واکنش های داشته باشد که عبارتند از:

  • بیشتر گریه کند،
  • اشتیاق‌ش رو به فعالیت‌هایی که قبلاً ازشون لذت می‌برده از دست می‌دهد،
  • بیشتر از قبل رو به مواد مخدر می آورد،
  • مشکل خواب پیدا می‌کنید.

حوان غمگین و افسرده در کنار رودخانه در سکوت کامل

تفاوت بین افسردگی و غم چیست؟

برای درک فرق افسردگی و غم باید به تعاریف هردو رجوع کنید. افسردگی را به عنوان “وضعیت بد خلقی” تعریف می‌کنند. که بیشتر ناشی از برخی رویدادهای زندگی هستند. مرگ یکی از عزیزان، تصادفات، مشکلات شغلی، روابط، مشکلات خانوادگی برخی از رویدادهای رایج زندگی بوده که ممکن است باعث انواع افسردگی اساسی شود.

شاید در نگاه اول افسردگی شکل عادی از غم به نظر برسد؛ اما در واقع این دو با هم فرق دارند. افراد غمگین می توانند به دلیل غم خود آگاه باشند؛ در حالی که مبتلایان به افسردگی این گونه نیستند و دلیل افسردگی خود را نمی‌دانند. افراد غمگین امید به آینده را حفظ می‌کنند؛ در حالی که افراد افسرده تحت تاثیر علایم افسردگی زندگی را ناامید کننده خواهند دید. افسردگی در عملکرد کلی اجتماعی افراد تاثیر مستقیم داشته اما غم این گونه نیست.

ویژگی‌های غم و افسردگی

  • افسردگی یک حالت خلقی بوده، اما غم و اندوه یک احساس است.
  • افسردگی برای مدت طولانی تری باقی می ماند، اما غم و اندوه نسبتا کوتاه مدت است.
  • افسردگی می تواند ناشی از وقایع زندگی، برخی از بیماری ها و برخی داروها نیز باشد. اما غم و اندوه عمدتا ناشی از رویدادهای زندگی و گاهی اوقات به دلیل بیماری است.
  • افسردگی می تواند به یک اختلال خلقی تبدیل شود، اما غم و اندوه یک اختلال روانی نیست و تنها یک راه طبیعی برای پاسخ دادن به یک موقعیت دردناک است.
  • یک فرد افسرده گاهی از نظر عاطفی بی احساس می شود اما یک فرد غمگین خسته است.
  • فرد افسرده از خود بیزار است، اما فرد غمگین همدردی نشان می دهد.
  • دیگر تفاوت افسردگی و غم به دلیل ایجاد آنها مربوط می شود. هورمون های افسردگی برای مدت طولانی ترشح می شوند، اما هورمون های غم مقطعی ترشح می شوند.
  • علت غم و اندوه اتفاقات رایج محیطی و شنیده های ما است، اما علت افسردگی باورهای درونی و عدم آموزش کافی است.

فرق غم با افسردگی در تاثیرات بدنی و روانی

همانطور که تا کنون درباره تفاوت‌های غم و افسردگی متوجه شده‌اید، اثرات افسردگی عمیق تر و بلند مدت تر از غم هستند. برای مثال تاثیر افسردگی بر مغز بسیار بیشتر از ناراحتی خواهد بود! در صورتی که غم و ناراحتی اختلالات خلقی گذرا و کم تاثیرتری داشته باشد.

اگر ناراحتی همیشگی باشد در نهایت تبدیل به افسردگی خفیف و در نهایت افسردگی‌های شدید خواهد شد. با این حال تاثیر افسردگی بر بدن می تواند به قدری زیاد باشد تا موجبات بیماری های روان تنی را فراهم نماید.

تفاوت غم و افسردگی در شیوه درمان

معمولاً رهایی از افسردگی به تنهایی سخت است و بهترین کار کمک گرفتن از دکتر روانشناس افسردگی خواهد بود. اما غم و ناراحتی با افزایش دانش نسبت به مسائل ناراحت کننده و پیدا کردن الگوهای غمناک قابل درمان خواهد بود.

در واقع یکی از تفاوت های افسردگی و غم در شیوه درمانی بوده، بعضاً استفاده از انواع رویکردهای درمانی برای رهایی از افسردگی لازم خواهد بود، اما غم و ناراحتی را حتی می توان با مشاوره گرفتن درمان نمود.

دخترک غمگینی که ناراحت است و به جمع پشت کرده است

چند نکته که باید در مورد روند غم و اندوه و نحوه‌ تأثیر آن بر خود بدانید

1. غم و از دست دادن به معنی نابودی نیست

غم و اندوه واکنش عاطفی طبیعی در برابر هر گونه تغییر در الگوی رفتاری فرد است. (تغییر در یک رابطه مستمر، تغییر در شغل، تغییر در سلامتی، یا یک حمله کلامی یا جسمی،) فقط تعداد معدودی هستند که می‌توانند غم و اندوه رو تحریک نمایند و تاثیرات بدی داشته باشند. این در حالیه که شاید افراد هستند که اصلاً تشخیص ندهند این‌ها تجربه‌های غم انگیزی هستند و خیال می‌کنند با وجود این غم و از دست دادن همه زندگی را از دست دادن و نابود خواهند شد. اما این نکته را باید مد نظر داشت این حرف بدان معنا نیست که آن اتفاقاً برای شما باعث درد و مشکلات عاطفی نمی‌شود.

2. غم و اندوه می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد

انسان یک عمر وقت خودش رو صرف این می‌کند که چیزای زیادی رو به دست بیارید، اما هیچ کس واقعا به او یاد نداده است که موقع از دست دادن داشته‌ها چه کار باید بکند. در بیشتر مواقع، اطلاعاتی که درباره‌ چگونگی مقابله با از دست دادن را یاد می‌گیرد، اطلاعات غلطی هستن و در سطح عاطفی کمک بسیار کمی می‌کنند و نمی تواند آرام بخش این حس طاقت فرسا باشد.

3. غم یک پدیده‌ عاطفی هست، نه فکری

وقتی که ما غمگینیم، بیشتر دوستانمون سعی می‌کنند با دلایل منطقی به ما بگویند نباید ناراحت باشی. ولی مشکل اینجاست که آدم‌های غمگین، قلبشون شکسته و این دلایل منطقی خیلی کم به فرد کمک می‌کنه تا احساس بهتری پیدا کند چون درد و غم عاطفی است نه فکری. سوگواری یک فرآیند عاطفی است.

4. به طور واقعی مراحلی برای غم و اندوه وجود ندارد

مراحلی که برای غم و اندوهی بیان می‌شود این مراحل به احساسات و دردی که بازماندگان بعد از متحمل شدن فقدان و رنج دچار می شوند، ربطی ندارد. دانشکده پزشکی ییل طی یه تحقیق ثابت کرد که این مراحل که بیان می گردد دیگر برای افرادی که دچار فقدان شده‌اند، ارزش خودشون رو از دست داده است. به جز احساس بی‌حسی که موقع شنیدن اخبار مربوط به غم و فقدان و از دست دادن می‌شنوید

5. غم و اندوه باعث کاهش تمرکز و رنج می‌شود

غم و اندوه باعث ایجاد هیجان احساسی می‌شود و تمرکز کردن رو کارها را سخت می‌کند. مطمئناً بیشتر افراد داغ دیده از این موضوع رنج می‌برند.

انواع غم و اندوه با توجه به عملکرد آنها

از لحاظ روانشناسی، غم 4 نوع دارد، که عبارتند از:

1. غم تطبیقی

در این نوع غم که در پاسخ به یک اتفاق درونی یا بیرونی در فرد ایجاد می‌کند؛ بدن به دنبال آن سطح فعالیت و پردازش اطلاعات را پایین می آورد تا بتواند با آن سازگاری پیدا کند. این غمی سالم است که با گذر زمان شروع به کم شدن و از بین رفتن می نماید.

از نمونه بارز آن غمی است که برای یک لحظه در مجلس عزاداری حس می کنید.

2. غم ناسازگار

غم و اندوه همیشه با سازگاری همراه نیست. برای برخی افراد تحت شرایطی خاص این احساس غم به طور مداوم ادامه دارد و نه تنها کم نمی شود، بلکه به قوت خود باقی خواهد ماند و پی در پی تکرار می گردد. فرد پیوسته در حال غم و اندوه باقی بوده و نمی‌تواند خود را با آن وفق دهد. در غم ناسازگار فرد نمی تواند احساسات خود را بروز دهد و اندوهی حل نشده را با خود حمل می کند. در این گونه موارد غم می‌تواند مشکل ساز باشد و باید پیش از به بار آوردن هزینه، درمان گردد.

نمونه بارز این نوع غم انکار مرگ عزیز و کنار نیامدن با آن است.

3. اندوه آسیب شناختی

این نوع غم با دلسردی و بی علاقگی به دنیا همراه خواهد بود. فرد نمی تواند در سطح عاطفی واکنش زیادی از خود نشان داده و احساس طغیان و گریه می کند. واکنش فرد به این نوع غم نا متناسب با موضوعی بوده که اتفاق افتاده و بیشتر از تجربه می شود. در مواد شدید تر نیز با رفتارهای خود تخریبی همراه خواهد بود.

4. غم و اندوه سازنده

این نوع غم و اندوه که بسیار مهم است، فرد از غم و اندوه برای رسید به یک هدف خاص استفاده می‌کند. در این حال فرد انتخاب می کند که این احساس را به احساسی بالاتر تبدیل نموده. برای مثال فردی که فرزند خود را در اثر بیماری از دست داده و برای کودکانی که چنین بیماری دارند، مراکز حمایتی فراهم تاسیس می نماید.

پسرکی تنها و غمگین در کنار رودخانه نشسته است، بادکنک قلبی شکل در پشت سرش در هوام علق است

چرا غم و اندوه به سراغمان می آید؟

احساس غم و اندوه از لحاظ روانی به صورت یک پاسخ تدافعی عاطفی و روانی برای تحمل وقایع و تجربه‌های ناگوار در زندگی خواهد بود. این احساسات معمولاً نشانه‌هایی از واکنش به اتفاقات ناراحت‌کننده، از دست دادن، ناامیدی، عدم رضایت و تغییرات ناخواسته در زندگی هستند.

برخی از عوامل روانی که می‌توانند به ظهور احساس غم و اندوه منجر شوند عبارتند از:

1· درگیری با اتفاقات ناگوار

اتفاقات ناگوار و مشکلاتی همانند: از دست دادن عزیزان، تجربه جدایی، فاجعه‌ها، بیماری‌های جدی و رویدادهای غم‌انگیز دیگر می‌توانند به عنوان عوامل مستقیمی در ظهور غم و اندوه در زندگی فرد نقش داشته باشد.

2· تفکرات منفی و الگوهای شکل گرفته

الگوهای شکل گرفته منفی در تفکر و باورهای ناخوشایند می‌توانند به احساس غم و اندوه وابسته به فرد منجر گردند. مثلاً اگر باور داشته باشید که همیشه باید موفق باشید و هر ناکامی را به عنوان شکست شخصی در نظر بگیرید، احساس غم و اندوه بیشتری را تجربه خواهید کرد.

3· ناکافی بودن منابع روانی

ناکافی بودن منابع روانی مانند حمایت اجتماعی، احساس ارزشمندی، ارتباطات معنادار و ابزارهای مقابله، می‌تواند باعث از بین رفتن منابع روانی ما می‌شود و در نتیجه احساس غم و اندوه را تشدید می‌کند.

4· عوامل فردی شخصیتی

ویژگی‌های شخصی مانند حساسیت بالا، شخصیت‌های ناراحت، سابقه افسردگی و اضطراب، انتقال تجربیات منفی از گذشته و مشکلات روانی دیگر، می تواند باعث افزایش آسیب‌پذیری روانی و ظهور غم و اندوه در فرد شود.

مهم است که درک کنیم احساس غم و اندوه نیروهای طبیعی درونی است و در بسیاری از موارد قابل قبول هستند. اما اگر این احساسات برای مدت طولانی و یا به طور مداوم حاکم باشد به کیفیت زندگی فرد آسیب می‌رساند که ممکن است نشانه‌های یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.

عوارض غم و اندوه

فرض کنید دست یا پای شما آسیب دیده باشد، تا زمانی که مداوا نشده شما از درد به خود می پیچید. و اگر مداوا انجام نشود، برای مدت طولانی تری درد خواهید کشید و احساس غم و اندوه شدیدتری را درک خواهید کرد. چنین چیزی می تواند عوارض روانی زیادی داشته و ناراحتی و غم و اندوه تاثیرات زیادی روی فرد گذارد.

در ادامه برخی از عوارض روانی غم و غصه می توانند شامل موارد زیر باشند:

1. تاثیر بر سلامتی

غم و غصه می‌توانند باعث بیشتر شدن استرس روی بدن شده و استرس مزمن ممکن است به مشکلات سلامتی فرد دامن بزند و بیماری‌های قلبی، اختلال خواب و سیستم عصبی را در پی داشته باشد.

2. تاثیر بر سلامت روانی

غم سبب ایجاد اضطراب و افسردگی و استرس روانی خواهد شد. این مشکلات در نهایت روی زندگی روتین فرد تاثیر گذاشته و کیفیت آن را از بین می برد و فرد با اضطراب و نگرانی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

3. تاثیر منفی روی عملکرد تحصیلی و شغلی

غم و اندوه در نهایت سبب پایین آمدن توجه و تمرکز فرد می شود و خطاها را افزایش می‌دهد. و باعث پایین آمدن بازدهی فرد در محیط کار یا مدرسه و دانشگاه خواهد شد.

 4. عوارض جسمی غم و غصه

غم و غصه باعث وقوع واکنش های شیمیایی زنجیره ای زیادی در بدن می شود. به همین دلیل به شدت می تواند عوارض جسمی در پی داشته باشد. هرچه غم و اندوه طولانی تر گردد، گستره عوارض آن نیز بیشتر خواهد شد و نقاط جدیدتری در بدن را درگیر می‌نماید. امثال مواردی چون:

  • مشکلات گوارشی و تغییرات وزن
  • درد، ناراحتی یا بیماری
  • اختلال خواب
  • عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه
  • عوارض غم و اندوه
  • و …

· مشکلات گوارشی

افراد غمگین غالباً با اختلال در عادات غذایی یا روال عادی تغذیه‌ای روبرو هستند و در سیستم گوارشی خود معمولاً دچار مشکلات موقتی مانند یبوست، اسهال، درد معده، ضعف یا حالت تهوع می‌شوند.

· مشکل در توانایی های شخصی و کاری

مثلا نشستن پشت فرمان یک وسیله نقلیه یا موتور سواری در همه حال به تمرکز فوق العاده‌ای نیاز دارد، اما کسانی که با غم و اندوه دست و پنجه نرم می‌نماید، ممکن است اختلال در این مهارت‌ برایش ایجاد شود. مهم ترین علائم اختلال در مهارت های حرکتی، عدم توانایی در تمرکز است. زمان طولانی و کند بودن پاسخ ها به محرک ها یا موقعیت های خارجی در کارها؛ پاسخ‌های احساسی غیرمنتظره ایجاد می شود. مانند گریه کردن و سایر حالات همگی می توانند بر توانایی فرد غمگین تاثیر گذار باشد.

· اتلاف انرژی

غم و اندوه همانطور که قبلا بیان شد، فشار زیادی بر بدن وارد می‌کند. به دلایل متعددی، از جمله عادات غذایی ضعیف و اختلال در خواب ، افراد غمگین غالباً سطح انرژی پایینی و احساس خستگی یا ضعف در عضلات خود را تجربه می نمایند.

· تاثیر غم وغصه روی سیستم ایمنی

فشار و استرس ناشی از مرگ یکی از عزیزان باعث می شود سیستم ایمنی بدن کاهش یا سرکوب شود و فرد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی یا ابتلا به آنفولانزا با عوارض شدید بکند.

· عصبی بودن

داشتن احساس عصبی یا اضطراب هنگام بروز غم، اغلب خود را به روش‌های جسمی ظاهر می‌کند از جمله شکستن دایمی قولنج انگشتان، تکان دادن پا، ناتوانی در سکون و نشستن در یک مکان برای دست‌ها، پاها‌، عرق کردن زیاد‌، احساس گزگز یا بی‌حسی در اندام‌ها

· درد یا ناراحتی در بدن

تجربه غم و اندوه شدید مانند سوگواری بعد از مرگ یک عزیز، می تواند احساس واقعی درد یا ناراحتی را در بدن فرد تشدید کند، مانند سردرد یا میگرن، درد قلب، سنگینی در اندام‌ها، درد در ناحیه گردن، پشت، یا مفاصل اسکلتی یا درد عضلانی کلی. علاوه بر این، با انجام مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند ممکن است در روزهای پس از مرگ یک عزیز ، دچار حمله های قلبی شدیدی بشوند.

· کم خوابی

داشتن مشکل خواب یا بی خوابی کامل یکی از عوارض غم و ناراحتی است که می‌تواند فرد غمگین را تحت تاثیر مشکلات جسمی فراوانی قرار دهد. این کمبود خواب می تواند در ظاهر آنها تأثیر بگذارد، مانند ایجاد پف در صورت یا حلقه های زیر چشم علاوه بر این کمبود خواب کافی به دلیل غم و اندوه اغلب بر هماهنگی جسمی ، عملکرد و پاسخ های مغزی، شناختی و فشار خون فرد تأثیر می‌گذارد.

· پرخوابی

در حالی که داشتن خواب کافی یک ضرورت برای بدن به حساب می آید اما در حالت عکس، خوابیدن بیش از حد در طول شبانه روز می‌تواند فرد را دچار بی حالی و انرژی او را کم می‌کند. متأسفانه، افرادی که دچار غمگینی می شوند برای رفع این غم به خواب زیاد رو می‌آورند. در این حالت خواب برای فرد غمگین “پناهگاهی” را فراهم می‌نماید تا به او کمک کند تا به طور موقت از درد غم نجات پیدا کند. بنابراین یک فرد غمگین علیرغم داشتن خواب زیاد و استراحت بیشتر ممکن است کمتر احساس شادابی و آرامش نموده و این کار باعث تشدید اندوه او شود .

· افزایش وزن

یکی از عوارض غم می توان به افزایش یا کاهش وزن اشاره نمود که در طی روزها ، هفته ها و ماه ها پس از مرگ یکی از عزیزان، افراد غمگین اغلب چند کیلو به وزن طبیعی خود اضافه یا دچار کاهش وزن خواهند شد. از جمله دلایل آن ممکن است باعث افزایش وزن شود:عدم ورزش، پرخوری ،استفاده از فست فود و غذاهای آماده، انزوا و دوری از دوستانی که ممکن است فرد را به حفظ عادات غذایی سالم تر یا منظم تر تشویق نماید.

عوامل لاغری و کاهش وزن هم عبارتند از: در سوگواری برای مرگ یک عزیز، بسیاری از افراد اشتهای خود را از دست داده و نمی‌توانند وعده‌های غذایی منظمی را در طی شبانه روز داشته باشند. علاوه بر این ، کاهش وزن ممکن است ناشی از عدم توانایی کافی برای پختن یک وعده غذایی در خانه ، عدم توانایی در رستوران رفتن و یا حتی ناتوانی در برقراری تماس تلفنی برای سفارش نیز باشد.

· اختلالات دمایی

هنگامی که فردی با غم و اندوه دست و پنجه نرم می کند ممکن است در زمان های مختلف بیش از حد احساس گرما و یا احساس سرما نماید و دمایی طبیعی بدن خود را از دست بدهد. این علائم جسمی ممکن است شامل تعریق بیش از حد ، لرز یا تعریق شبانه در هنگام خواب خواهد بود.

اثرات فکری و ذهنی غم و اندوه مثل هاله های ابر روی مغز انسان

روش‌های کنار آمدن با اثرات جسمی غم و اندوه

متأسفانه، هیچ روشی و تکنیکی برای از بین بردن یا جلوگیری از تأثیرات جسمی که ممکن است پس از اندوه فرد تجربه کند وجود ندارد. غم و اندوه هرچند دشوار و غالباً دردناک است یک پاسخی طبیعی و ضروری به مرگ یکی از عزیزان خواهد بود و اکثر مردم با گذشت زمان شاهد کاهش اثرات جسمی ناشی از غم و اندوه خواهند بود.

در ادامه به بیان چند روش موثر برای کاهش اثرات غم و اندوه بر جسم اشاره خواهیم کرد:

· هیدراته بمانید

هیدراتاسیون به معنی توانایی بدن برای جذب آب مورد نیاز یا جایگزین کردن مایعات از دست رفته (به ویژه آب) است. در طول روز آب زیادی بنوشید و از مصرف الکل خودداری نموده، این ماده به عنوان ادرار آور عمل می‌کند و می تواند بدن شما را کم آب کند.

· ورزش کنید

ورزش کردن باعث بالا رفتن سطح انرژی و بهتر شدن روحیه و مقابله با عوارض غم و غصه می‌شود. حتی ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هم برای بهبود روحیه فرد مفید هستند. اگر قبل از مرگ یکی از عزیزان فرد مرتباً ورزش می‌کرده، پس سعی نماید آن روال را تا حد ممکن ادامه دهد. و اگر سبک زندگی کم تحرکی داشته، هر روز مدتی را برای ورزش اختصاص دهد ، مثلا فرزند خود را برای پیاده روی بیرون ببرد، دوچرخه سواری نماید یا از دوست خود بخواهد با او در پارک محلی یا مرکز خرید قدم بزند.

همچنین انجام ورزش روزانه مزایایی زیادی از جمله داشتن خواب بهتر ، رفع برخی از گرفتگی های عضلانی و بالا بردن روحیه فرد را بالا خواهد برد.

· برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید

داشتن برنامه‌ریزی و فعالیت روزانه برای کاهش درد جسمی بسیار مفید خواهد بود. کافی است تمام روزتان مشغول انجام کارهای برنامه ریزی شده باشید؛ به‌این‌ترتیب دیگر زمانی برای فکر و خیال و غصه خوردن نخواهید داشت.

· داشتن تغذیه سالم

در مواقع غم و اندوه افراد تمایل بیشتری به خوردن خوراکی‌های مضر یا بی میلی شدید دارند. معمولاً در این زمان فرد دچار پرخوری عصبی یا کم اشتهای خواهد شد. درصورتی‌که زندگی پرتحریکی نداشته باشد و به‌اندازه کافی ورزش نکند؛ این پرخوری یا کم خوری، خیلی زود برای او دردسر‌ساز می‌شود.

برای اینکه با پرخوری عصبی و دیگر عوارض غم و غصه مقابله نماید؛ در دوران غم و اندوه تمرکز بیشتری روی مصرف غذاهای مغذی داشته باشد. در این مواقع سعی کند غذاهای مغذی در عده‌های کوچک‌تر مصرف نماید. غذاهای او باید حاوی مواد خوراکی مغذی باشد و از غذاهای فست‌فودی پرهیز نماید.

بی اشتهایی شدید نیز بسیار خطرناک است. افراد غمگین حتی اگر تمایل به غذا خوردن داشته باشند، در خوردن وعده های غذایی مشکل دارند و به موقع غذا نمی خورند. اگرعدم اشتهای فرد با روال معمول صبحانه، ناهار و شام تداخل داشته باشد، در طول روز چندین وعده غذایی کوچکتر بخورد.

· داشتن خواب کافی

همانطور که قبلا بیان شد،غم و اندوه به طور معمول الگوی خواب طبیعی انسان را مختل می‌کنند ،اما داشتن استراحت کافی بسیار مهم است. تا آنجا که ممکن است ، سعی شود یک برنامه منظم برای ساعت خواب خود داشته باشید .

برای کاهش اثرات جسمی غم ، عوامل حواس پرتی را مانند تلویزیون ، تبلت یا تلفن همراه را به حداقل برسانید. حتی الامکان اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید. علاوه بر این سعی کنید حداقل 3 ساعت قبل از خواب از خوردن نوشیدنی های کافئین دار خودداری نمایید.

قایق کوچکی در دریا در میان انبوهی از سلوغی ها و خستگی های ناشی از غم و اندوه

راه‌های مقابله با غم و اندوه

برای مقابله با غم و اندوه و کاهش یکباره غم و ناراحتی و بهبود روحیه و بالا بردن میزان رضایتمندی می‌توانید راهکارهای مختلفی را ارائه داد و بکار برد. راهکارهای مقابله با غم و اندوه برای هر کس متفاوت خواهد بود. در ادامه بهترین راهکارهای مقابله با غم و اندوه که می‌توانید امتحان کنید در ادامه معرفی می کنیم:

1. خودمراقبتی

در زمان‌هایی که فرد درگیر یک زائده غم‌بار هست؛ باید توجه بیشتری روی خودمراقبتی داشته باشد. در این زمان داشتن استراحت کافی و ورزش منظم و مراقبت از خود اهمیت زیادی دارد. باید استرس‌ را کاهش دهد و از خود به نحو احسنت مراقبت کند. خودمراقبتی به‌خصوص در سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. افسردگی در سالمندان مخصوصا غم دیده یک عارضه شایع است که برای عده زیادی رخ می‌دهد.

2. صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد

سعی شود در موقع غم و افسردگی با یک فرد قابل اعتماد از اعضای خانواده یا دوستان صحبت نمایید. در برخی مواقع مشورت کرده با یک فرد دیگر و پیدا کردن راهکارهایی که تاکنون به آن‌ها توجه نکرده‌ بودید؛ می‌تواند برای فرد مفید باشد.

3. تمرینات آرامش‌بخش

روی تنفس عمیق و داشتن آرامش تمرکز کنید و هر کاری که برای کاهش استرس لازم است انجام دهید. کارهایی مانند ریلکسیشن هم می‌تواند برای فرد مفید باشد. این تمرینات به‌مرور زمان سبب می‌شوند که زندگی آرام‌تری را تجربه نموده و از نظر روحی بهبود حاصل شود.

4. انجام فعالیت‌های لذت‌بخش

کارهایی که دوست دارید با علاقه فراوان انجام دهید تا احساس لذت بردن به شما دست دهد. کارهایی مانند تماشای سریال مورد علاقه، گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب، تماشای طبیعت یا انجام هر فعالیت دیگری که شما را شاد و باعث لذت بخشیدن به شما می شود انجام دهید؛ این کارها می تواند در رفع غم بسیار مفید باشد.

5. حمایت حرفه‌ای متخصص

اگر غم و اندوه روی زندگی معمولی شما تاثیر منفی گذاشته و برای شما مشکل‌ساز شده است؛ به حمایت و مداخله یک فرد حرفه‌ای نیازمند خواهید بود. در این مواقع مراجعه به تراپیست و مشاور می‌تواند بسیار کار ساز باشد.

آیا لازم است گاهی وقت ها به پزشک مراجعه کنیم؟

بله؛ گاهی تاثیرات غم و اندوه روی فرد به‌اندازه‌ای مخرب هستند که لازم است فرد به پزشک مراجعه کند و از میزان استرس و فشار روانی که روی او است؛ بکاهد. درصورتی‌که شما هم دچار غم و اندوه شده‌اید و عوارض جسمی یا روانی غم و اندوه را تجربه می‌نمایید؛ با انجام راهکارهای مختلف می‌توانید از درگیری و تنش ناشی از غم و اندوه رها گردید. این راهکارها در نهایت به شما کمک می‌کنند که روحیه بهتری داشته و بتوانید سالم زندگی کنید.

آثار و مکتوبات

کتاب رهایی از غم جدایی

  • نویسنده: سوزان اندرسون
  • مترجم: سید مرتضی نظری
  • ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی دیجیتال

کتاب رهایی از غم جدایی نوشته‌ی سوزان اندرسون، با ارائه راهکارهایی مفید و اثرگذار به همه‌ی قربانیان جدایی‌های عاطفی کمک می‌نماید تا از درد تنهایی و طرد شدگی رها شوند و بتوانند عشق جدیدی را در سطحی بهتر و عمیق‌تر از گذشته خود تجربه نمایند.

طرد‌ شدگی برای همه افراد معانی مختلفی دارد و این احساس کاملاً درونی و خاص هر فرد است. گاهی طرد‌ شدگی، احساس ناراحتی و اندوهی است که از گذشته به جا مانده و گاهی احساسی شبیه ترس است. طرد‌ شدگی، یک فرآیند روانی‌ زیستی است. سوزان اندرسون (Susan Anderson) در جای جای کتاب رهایی از غم جدایی (The Journey from Abandonment to Healing)، یافته‌های تحقیقات اخیر در عرصه علوم مغزی را با شما در میان خواهد گذاشت که فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی تازه کشف شده‌ای را تبیین می‌کند که نشانگر زیربنای واکنش‌های عاطفی شما به غم و اندوه از دست دادن خواهد بود.

افرادی که دچار شکست عاطفی سنگین می‌شوند، اغلب اوقات فکر می‌کنند زندگی‌شان برای همیشه تغییر کرده است و دیگر نمی‌توانند عاشق شوند. سوزان اندرسون در این کتاب به شما اطمینان خواهد داد، که با وجود اینکه حس طرد شدگی دارید اما یأس و ناامیدی در شما موقتی است و از بین خواهد رفت. در واقع، تنها با دست و پنجه نرم کردن با این احساس، که زندگی‌تان به تعبیری پایان یافته است، می‌توانید زندگی‌تان را احیاء کرده و از نو بسازید.

غم بخور و برای رفع غم، چاره بیندیش!

  • نویسنده: فیض محمد بلوچ
  • ناشر: خواجه عبدالله انصاری

کتاب حاضر که با عنوان «غم بخور، و برای رفع غم چاره‌ای بیندیش!» که توسط استاد بزرگوار مولانا فیض محمد بلوچ در سال 1397به رشته تحریر در آمده است و انتشارات خواجه عبدالله انصاری آن را به چاپ رسانده است؛ به چالشهایی می‌پردازد که هر انسان در جهان معاصر با آن درگیر است، و آنها را بررسی می‌نماید.

در این کتاب به موضوعات زبر پرداخته شده است:

  • چالش‌های اسلام شناسی
  • چالشهای عقیدتی
  • بدعت‌‌ها و خرافات
  • چالش‌های علمی و فرهنگی
  • چالش‌های عبادی
  • برداشت‌های نادرست از اسلام
  • چالش‌های اقصادی و کاری
  • چالش‌های اجتماعی و حقوقی
  • چالش‌های خانوادگی و اصلاحی و تربیتی
  • نظافت و بهداشت
  • صدقات و خیرات مسلمانان

حرف آخر

شما میتونید تکنیک های عملی و راهکارهای جزئی این موضوع رو داخل اپلیکیشن آکو ببینید و از بخش های دیگر این نرم افزار نیز در جهت افزایش مهارت های شخصیتی و رشد خودتون استفاده کنید.
لینک دانلود این این نرم افزار در صفحه اول سایت قرار داده شده است.