زندگی به لحظه هاست  

زندگی در لحظه حال به چه معناست؟

در لحظه زندگی کردن به انگلیسی به معنای “live the moment now” در زبان فارسی «در لحظه زندگی کن» است. حضور و زندگی در لحظه حال به این معنا است که شما از هر آن چیزی که همین حالا اطرافتان را احاطه نموده آگاه و مطلع گردی به عبارت دیگر یعنی در لحظه اکنون، با نشخوار کردن گذشته یا آینده حواسمان را از واقعیت و لذت بردن در حال پرت نکنیم. آگاه بودن به پیرامون خود که بعضی افراد نام آن را توجه آگاهی یا ذهن آگاهی گذاشتند دروازه ورد به لحظه حال است.

به زبان ساده زندگی در لحظه حال یعنی پذیرش لحظه اکنون با همه شرایط و کاستی ها که می بینیم و اگر بتوان با تمرین ها و تکنیک های مختلف زندگی و افکار را همانند ابرهای گذرا دید که هیچگاه نمی توان آنها را متوقف نمود، از جنگیدن دست بر خواهیم داشت و تلاش می کنیم آنها را هدایت می نماییم به سمت آنچه می خواهیم. ذهن ما دکمه توقف ندارد و مدام فکر تولید می کند، بنابراین بهترین روش این است که افکار را تحلیل کرده و از لحظه حال لذت برد. نکته مهم این است که همه افراد همیشه در انتظار یک روز خوب در آینده هستند، اما باید همه بدانند که همین اکنون بهترین روز عمر ما است و نباید اکنون را فدای آینده ای که معلوم و مبهم است بکنیم.

جالب است بدانید در قرآن و احادیث اسلامی و حتی مسحیت هم به زندگی در لحظه یا اکنون اشاره شده است. اما علی علیه السلام می فرماید: «لحظات زندگی مانند ابرهای گذرا هستند، پس قدر اکنون را بدانید و آن را هدر ندهید.» امثال این جملات را که در لحظه زندگی کنید را زیاد شنیدیم اما کمتر به آن توجه کردیم.

لذت زندگی در لحظه

چرا بودن در لحظه مهم هست

آیا از اهمیت زندگی در لحظه خبر دارید؟ آیا می‌دانید که یکی از رازهای سلامتی ذهن و بدن زندگی در لحظه حال خواهد بود؟ زیستن در لحظه حال کلید کاهش اضطراب و اندوه است و به فرد کمک می‌کند تا با اضطراب مبارزه کند، نگرانی و نشخوار فکری را از بین ببرد و کمک زیادی به او می‌کند تا بتواند بر آن چه در پیرامونش در حال رخ دادن است آگاه شود. در نتیجه این امر باعث می شود بتواند یک آرامش توأم با رهایی و آزادی را تجربه نماید و از نظر سلامتی در سطح بالاتری باشد و از نظر روحی نیز احساس بهتری داشته باشد.

اما چرا زندگی در لحظه سخت است؟

عواملی در زندگی هستند که ما را از بودن در لحظه حال دور و ناتوان کرده‌اند که به برخی اشاره می‌گردد:

  • در اغلب مواقع، انسان ها قسمت‌های بد تجربیات خود را ویرایش می‌کنند. مثلا با خودش می‌گوید: کاش وقتی فلان حرف رو زد جوابش داده بودم. کاش وقتی دیدمش اینو بهش گفته بودم … کاش در اون موقع این کار رو میکردم… اگه عقل الان رو داشتم…” و با اینکار، فقط باعث رنجش و آسیب به خودش می‌شود نه شخص مقابل!!
  • ترس از دست دادن آینده، در دنیای امروز که فرد به دنیای خود اطمینان ندارد و شاید با خودش فکر می کند اگر در زمان حال زندگی کند آینده را از دست می‌دهد و همین موضوع باعث اضطراب او می‌شود.
  • علت دیگر آزاد بودن ذهن است. ذهن آزاد است که به هر طرف تمایل داشت پرسه بزند! پس باید مهارت کنترل ذهن را بیاموزید.
  • تبلیعات، سرعت زیاد زندگی و وقایع پیرامون، آن قدر ذهن انسان را درگیر می‌کند که زندگی در لحظه اکنون سخت می‌شود. در بسیاری از موارد آن قدر ذهن درگیر است که نمی تواند به آن چه هم اکنون در حال انجام دادنش هست آگاه باشد.

ایجاد تعادل بین آینده، گذشته و حال

فکر کردن به گذشته گاهی خوب است به خاطر اینکه از گذشته درس خواهید گرفت و گاهی فکر کردن به آینده هم لازم است زیرا می توان برای آینده خود برنامه ریزی نمود، اما تمرکز زیاد بر این دو زمان ذهن فرد را به هم خواهد ریخت و از لذت بردن در زمان حال فرد را بی بهره خواهد کرد. بهتر است بیشتر تمرکز ما بر لحظه حال باشد و حتی اگر در حال برنامه ریزی برای آینده باشیم هم نیاز است متمرکز بر حال باشیم.

زمان گذشته، حال و آینده

چگونه گذشته را رها کنیم؟

یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد در طول زندگی گرفتار آن هستند و باعث افسردگی آنها شده است ماندن در گذشته و خاطرات تلخ قبل است و خود را مدام سرزنش می کنند. برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته راه های زیادی وجود دارد. البته در کنار این راهکارها و تلاش برای انجام دادن آنها باید مدت زمان فراموشی گذشته که لازم است را نیز در نظر گرفت.

این نکته را مد نظر باید داشت که نمی توان سریع هر آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است را فراموش کرد. فراموش کردن گذشته فرایندی زمان بر است که نیاز به صبر و حفظ آرامش دارد.

کاربردی ترین و بهترین راه های فراموش کردن گذشته در ذیل به آنها اشاره می گردد:

1. دوری از مکان‌های که خاطرات گذشته را یادآوری می کند

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که به مکان خاصی رفته باشید که باعث مرور خاطرات گذشته شما شود. برخی از موقعیت‌ها و مکان‌ها می‌توانند خاطرات تلخ گذشته شما را تداعی نمایند. مثلاً شاید خاطره بد شما از گذشته در مدرسه ابتدایی اتفاق افتاده باشد. هر بار که شما از کنار آن مدرسه عبور می نمایید، مرور خاطرات گذشته نیز برای شما اتفاق افتد. پس در این مواقع بهتر است مسیر رفت و آمد خود را تغییر داده تا از یادآوری خاطرات گذشته دور شوید. این کار می تواند شما را از آن خاطرات گذشته دور نگه داشته و باعث شود به مرور زمان آنها را فراموش کنید.

2. دوری از اشیائی که خاطره بد در ذهن شما دارند

پیرامون شما اشیائی هستند که گاهی وقت ها از آنها خاطرات خوبی ندارید یا شما را یاد خاطرات بد گذشته می اندازد، مانند یک دفترچه خاطره قدیمی یا یک یادگاری و هدیه از رابطه قبلی. اگر نمی توانید از آنها دل بکنید و آنها را از زندگی خود حذف نمایید، پس حداقل مدتی آنها را از خود دور کنید و در دسترس خود قرار ندهید. اگر بتوانید به طور کامل از چیزهایی که باعث ایجاد حافظه بد و مرور خاطرات بد گذشته می شود، دوری کنید. ممکن است در نهایت از ذهن شما بشود.

3. خاطرات تلخ گذشته آنقدر مرور کنید تا عادی شود

شما می توانید به آنچه که در گذشته شما را ناراحت کرده آنقدر فکر کنید که خسته شوید. این تکنیک برای فکر نکردن به خاطرات بد گذشته بسیار مهم است. ممکن است در مرحله اول که به خاطره تلخی فکر می‌شود، فرد را عذاب دهد و باعث استرس و اضطراب او گردد. به همین دلیل از فکر کردن به آنها دوری می کند. اما تلاش برای سرکوب کردن گذشته زمانی که می داند دوباره در ذهن او ظاهر می شود، می تواند به آن قدرت بیشتری بدهد. پس به خودتان اجازه بدهید، چندین بار در رابطه با آن اتفاق و خاطره بد فکر کنید. وقتی این کار را انجام دادید، آن خاطره دیگر دردناک نخواهد بود و عادی می شود.

4. جایگزینی خاطرات خوب جای خاطرات بد

وقتی مرور خاطرات گذشته به دلیل تلخ بودن و ناراحت کننده بودن باعث اذیت شدن فرد می شود. بهتر است برای رفع آن سعی کنید بخشی از حافظه خود را که مربوط به آن اتفاق بد و ناراحت کننده است تغییر داده و با احساسات خوب جایگزین نمایید. مثلاً اگر خاطره تلخ گذشته مربوط به شنا و یا افتادن شما در آب است و همیشه با مرور گذشته این را به یاد می آورید که هنگام افتادن در دریاچه احساس ترس و خفگی داشتید. پس سعی کنید خاطره را دوباره مرور نموده و به جنبه های مثبت این قضیه بیشتر فکر کنید مانند نجات شما توسط پدرتان که باعث شادی شما و نجات زندگی شما شده فکر کنید. اگر هربار به جای احساسات بد، روی احساسات خوب تمرکز نمایید، خاطرات شما و آنچه که در حافظه شما نقش بسته است، شروع به تغییر خواهد کرد.

5. بر روی خاطرات شادتر تمرکز کنید

یکی از تکنیک‌های رفع خاطرات بد گذشته این است که به ذهن خود را آموزش دهید که به جای آن که به خاطرات بد فکر کند به خاطرات شاد متمرکز شود. به خاطرات تلخ گذشته زمان کافی ندهید تا خلق و خوی شما را تغییر بدهد یا احساس اضطراب را در شما به وجود بیارود. به تمرین مثبت اندیشی و مرور خاطرات شاد آنقدر فکر کنید، که در نهایت هیچ خاطره تلخی در ذهن شما باقی نماند.

6. ذهن آگاهی در زمان حال

ذهن آگاهی یعنی اینکه به اینجا و همین لحظه تمرکز نمایی، به تعبیر دیگر تمرین و توجه بیشتر به زمان حال، را ذهن آگاهی می‌گویند. تا اینکه حواستان دائم پرت گذشته و خاطرات تلخ گذشته نشود. آگاهی ذهنی داشتن یک راه عالی برای کاهش استرس و بهره مندی بیشتر از زندگی خواهد بود. اگر احساس می کنید که حواستان دائم پرت گذشته و مرور خاطرات گذشته است، می‌توانید با جملاتی مانند من اینجا هستم، گذشته تمام شده و حال مهم است و .. ذهن خود به زمان حال آگاه و سامان دهی کنید.

ورزش کردن کودکان، لذت بردن از لحظه ها

7. ورزش کنید

برای داشتن ذهن آگاهی و فراموشی رابطه گذشته و آنچه که در گذشته رخ داده است، ورزش کردن بسیار مناسب است. ورزش کردن می تواند به شما کمک کند تا از هر آنچه که مربوط به رابطه قبلی و گذشته است فاصله گرفته و ذهن آگاهی به خودت و زمان حال داشته باشید. تمرین منظم ورزشی نه تنها به تمرکز شما بر زندگی کمک می کند. بلکه تحقیقات نشان داده که خلق و خوی کلی شما را نیز بهبود خواهد داد.

8. خاطرات گذشته صرفاً برای تجربه هستند

یک مساله مهم که باید دانسته شود اینکه، تجربیات منفی و خاطرات تلخ بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی همه هستند. تجربه های دشوار و سخت فرد را قوی تر و به او کمک می کند تا قدردان لحظات شیرین زندگی باشد. سعی کنید با مرور خاطرات گذشته به تجربه ها و آنچه که از آن آموخته اید فکر کنید. این کار قدرت خاطرات تلخ و ناگوار گذشته را کم خواهد کرد.

9. ساختن خاطرات شاد جدید

ایجاد لحظات شاد و جدید می تواند کمک شایانی در فراموش کردن رابطه گذشته و خاطرات تلخ گذشته، باشد. برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید و یا بودن در کنار افرادی که شما را خوشحال می کنند، وقت بگذارید. هرچه خاطرات مثبت بیشتری بسازید، فراموش کردن گذشته و خاطرات تلخ آن راحت تر خواهد بود.

10. مشغولیت ذهنی داشته باشید

داشتن برنامه و نظم در انجام برنامه ها می تواند بسیار موثر باشد در از بین برد و فراموش کردن خاطرات گذشته که باعث نگرانی می شود. این کار کمک می کند تا زمان کمتری برای تمرکز برروی افکار منفی داشته باشید. شما می توانید حواس خود را با کتاب خواندن، ورزش کردن، ملاقات با دوستان و … پرت نمایید تا ذهنتان به سمت مرور خاطرات گذشته کشیده نشود. هرچه زمان خالی شما بیشتر باشد، بیشتر به خاطرات گذشته شما را آزار می دهد.

11. دوری از مصرف الکل و مواد مخدر

استفاده از موادی همانند الکل و مواد مخدر که ذهن شما را از کنترل خارج می سازند، می تواند فراموش کردن گذشته را برای شما سخت تر کنند. مخصوصاً اگر خاطرات تلخ گذشته فرد را دچار افسردگی یا اضطراب نموده باشد. الکل افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب را افزایش می دهد. همچنین استفاده از الکل و مواد مخدر به عنوان راهی برای فراموش کردن گذشته فرد را دچار اعتیاد و خواهد کرد.

12. احساسات خود را سرکوب نکنید

سرکوب احساسات مخصوصا خاطرات ناخوشایدن باعث می شود که بعداً در زندگی این احساسات با شدت و قدرت بیشتری نمایان گردد. اجازه دهید در برخی مواقع احساسات ناخوشایند مانند غمگینی، عصبانیت، خجالت و … در شما غلیان داشته باشند اما روی آنها زیاد متمرکز نشوید. اگر نیاز به گریه کردن یا فریاد کشیدن دارید، این کار را انجام دهید. کنار آمدن با احساسات مربوط به گذشته باعث می شود که بتوانید راحت تر با خاطرات منفی خود کنار آمده و برای فراموش کردن گذشته توانمندتر شوید.

13. صحبت کردن در مورد خاطرات تلخ گذشته با کسی

شاید بهترین راه برای تخلیه نگرانی و فراموش یا کم رنگ شدن خاطرات تلخ گذشته هم صحبتی با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که به او اعتماد دارید است. افراد می‌توانند برای شما توصیه های مفیدی داشته باشند و در فراموش کردن گذشته به شما کمک نمایند. حتی می توانند به شما اطمینان بدهند که این حادثه آنقدرها هم که شما تصور می کنید، وحشتناک نبوده است. صحبت کردن با کسی و مرور گذشته می تواند به شما در فراموش کردن گذشته بسیار موثر باشد.

14. مراجعه کردن به متخصص

اگر یادآوری خاطرات گذشته شما را عذاب می دهد و باعث ایجاد مشکل در زندگی شما شده است، می توانید به مشاوره و روانشناس متخصص مراجعه نمایید. روان درمانی و گفتار درمانی می تواند به فرد در فراموشی کردن خاطرات گذشته کمک نموده، روانشناس یا مشاور در ابتدا این توان را می دهند تا محرک های خود را شناسایی کرده و یاد بگیرید و بر آنها غلبه کنید. آنها تکنیک هایی به شما آموزش می دهد که می توانید از خاطرات بد و تلخ گذشته دوری کنید و آنها را فراموش نمایید.

15. سبک زندگی سالمی

داشتن یک سبک زندگی سالم در بهبود خاطرات گذشته تلخ و ناگوار بسیار کار ساز خواهد بود و از یادآوری خاطرات گذشته شما را دور نگه می دارد. استرس و کمبود خواب می تواند باعث شود ذهن شما به سمت مرور خاطرات گذشته سوق پیدا نمایید. برای فراموش کردن گذشته بهتر است خواب کافی داشته باشید، غذاهای مغذی بخورید و ورزش کنید. داشتن سبک زندگی سالم باعث تقویت سلامت روانی و عاطفی فرد خواهد شد.

لامپ روشن و زیبا در کنار گل ها، که لحظه ها را جذاب تر میکند

چگونه بیشتر در لحظه باشیم؟

برای ایجاد تعادل و بیشتر در لحظه حال بودن و نماندن در لحظات نگران کننده گذشته و اضطراب آور آینده به دستورالعمل‌های زیر توجه نمایید:

  1. سعی کنید میزان فکر کردن به گذشته را کمتر نموده و بیشتر در مورد چیزهایی فکر کنید که به بهبودی زندگی شما کمک می‌کند.
  2. در مورد آینده نگران نباشید و عوامل اضطراب زا آن توجه نداشته باشید، بلکه به آینده تا زمانی فکر نمایید که می خواهید به اهداف خود برسید و به زندگی بهتر برسید.
  3. زمان بیشتری برای ماندن در لحظه صرف نمایید. و این کارها را به صورت منظم انجام دهید:
  • داشتن تنفس منظم و از تنفس خود آگاه باشید، متوجه بالا و پایین شدن نفس خود باشید.
  • به جای نگرانی بر آینده، سعی کنید ذهن خود را بیشتر بر بدن متمرکز کنید و متوجه حس های بدن باشید.
  • پذیرش خود را بالاببرید؛ احساسات و افکار خود را نگاه کنید ولی آن ها را قضاوت ننمایید.
  • از راه رفتن خود آگاه باشید؛ بلند کردن و زمین گذاشتن پای خود را بر زمین احساس کنید
  • توجه به تغذیه: از غذا خوردن خود آگاه باشید؛ رنگ غذا را بدون قضاوت نگاه کنید و طعم آن را احساس نمایید
  • توجه و اهمیت دادن به فکر خود، اما غرق در آن نشدن. فکرها مثل ابر هستند که می آیند و می روند و برای ماندن در لحظه حال بهتر است قدرت مشاهده گری را افزایش بدهید.
  • اسیر حال خوش نباشید؛ دنبال این نباشید که همیشه حال خوبی داشته باشید، زندگی مخلوطی از احساسات مختلف است که بهتر است پذیرای همه احساسات خوب و بد خود باشید.
  • تنفس دیافراگمی داشته باشید، وقتی نفس می کشید از دم و بازدم خود برای لحظاتی آگاه باشید.

مزایا و فوایده زندگی کردن در لحظه

  • ارتباط بیشتری با افکار و احساساتتان پیدا خواهید کرد.
  • با دیگران ارتباط بهتری برقرار می کنید.
  • قدردانی و لذت بخشی در زندگی را بیشتر احساس خواهید نمود.
  • اگر شما در لحظه زندگی کنید، لحظه را بیشتر درک و احساس می کنید و قدر آنها را می دانید.
  • احساس تمرکز، صلح و زنده بودن بیشتری خواهید داشت.
  • کمتر احساس اضطراب و ترس دارید.

تکنیک‌های زندگی در حال و اکنون

برای بهتر اجرا کردن زندگی در زمان حال نیاز به شناختن تکنیک های آن است تا به واسطه آن به جواب سوال مهم چگونه در لحظه حال زندگی کنیم ؟ دست پیدا کنیم. سعی کنید در یک اتاق خلوت و در وضعیت آرامش بدون هیچ مزاحمی چه فردی و چه غیر فردی قرار بگیرید. بدن خود را در حالت صاف قرار داده و به یک صندلی راحت تکیه دهید.

1. بدن و ذهنتان را آرام کنید

به آرامی چشمان خود را ببندید و دستان خود را روی زانوی خود قرار بدهید به نحوی که کف دست‌ها به سمت بالا قرار گیرد. قفسه سینه را در وضعیت راحت و نرمال قرار دهید و سعی کنید تبسمی بر لب داشته باشید تا ذهن شما نسیم آرامش را حس کند. می‌توانید از یک موسیقی آرامش بخش استفاده نمایید تا گفتگوی ذهنی شما را کنترل کند در این لحظه فقط به حال فکر کرده و از آرامش که دارید لذت ببرید.

2. لحظه‌‌ای در حالت بی اراده زندگی کنید

به خاطر اینکه ذهن فرد در این شرایط بدنبال فکر کردن به گذشته یا اتفاقات پیش رو است اما باید به خودش بگویید دوست دارم در لحظه حال زندگی کنم. سعی کنید به نفس کشیدن دیافراگم شکمی و تنفس از بینی توجه نمایید.

3. شمردن را تمرین کنید

برای ورود به خلسه و آلفای ذهنی و تمرکز بهتر حین تنفس کشیدن می توانید از تمرین شمردن استفاده نمایید. بدین صورت که وقتی عدد 1 یا می گویید، عمل دم را انجام داده و وقتی عدد 2 را می گویید عمل بازدم را انجام دهید. 1 ….. دم …… 2….. بازدم…. این کار را دو دقیقه انجام بدهید.

4. افکار منفی را پذیرا باشید

در حین اجرای تکنیک‌ها یکی از آسیب‌ها مهم که مزاحم توجه به زمان حال و لذت بردن از آن می شود این است که مدام نشخوار ذهنی به سراغ فرد خواهد آمد و در برخی موارد سعی در منصرف کردن فرد خواهد کرد، اما با تکنیک پذیرا بودن افکار منفی در ذهن خود به آن افکار منفی بخندید. ضمیر ناخودآگاه شما بوسیله اتفاقات و باورهای محدود گذشته مسموم شده است و وقت آن رسیده است که برنامه ریزی ذهن را تغییر دهید. ذهن ما علاقه من است که ما را به گذشته معطوف کند اما شما فقط به تنفس خود توجه نمایید.

5. مقاومت نکنید

افکار همانند ابرها در ذهن شما در حال حرکت هستند، بنابراین شما هم فقط شاهد رد شدن این ابرها باشید و مقاومتی در این زمنیه انجام ندهید و خود را مشغول آنها نکنید. فقط به ریلکسیشن خود توجه کنید و به انگشتان دست و پا فکر کنید و همه آنها را در اوج آرامش تجسم نمایید. به افکار مثبت و منفی توجه و ذهن خود را پذیرای زندگی اکنون بدانید.

6. از بیان کردن نترسید

خواسته های خود را مطرح نمایید و از بیان آنها ترسی نداشته باشید. معایب ذهنی منفی این است که ما را از رویاپردازی و هدف‌گذاری دور می کند و دوست دارد فقط به مشکلات و نداشته ها تمرکز نماییم. اما اکنون همانند یک کودک خواسته‌های خود را مطرح نموده و به منفی ها توجه نکنید.

دری که در ذهن انسان باز شده و او را به لحظه حال هدایت می کند

چگونه در لحظه زندگی کنیم

برای در لحظه زندگی کردن نکات زیای اشاره و بیان شده که ما در این موقعیت به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱ . خاطرات گذشته مربوط به گذشته را فراموش کنید

امروزه یک سبک زندگی در دنیا مد شده به نام زندگی به سبک مینیمالیسم (ساده گرایی) که این سبک شما را تشویق به دور انداختن وسایل زائد زندگی می کند. ممکن است مقداری از این وسائل زائد در زندگی یادآور خاطرات گذشته شما خواهد بود. پس بهتر که آن‌ها را برای همیشه از خود دور کنید تا جلوی چشمتان نباشد و به این صورت مرور خاطرات گذشته متوقف خواهد شد.

۲. رسیدن به سکون

باید با کنار گذاشتن افکار گذشته بتوانیم به یک سکون دست پیدا کنیم و این سکون به معنای عدم حضور نیست بلکه شما حضور دارید و آگاه هستید که هستید. یک سکونی وجود دارد که جدا از این حضور نیست و بخشی از آن است. این سکون و بی حرکتیِ شیبه سکون در موقع خواب نیست. همچنین، این سکون آن چیزی نیست که وقتی خسته هستیم به دنبالش می‌گردید. بلکه یک سکون هوشیارانه و آگاهانه است یعنی در عین حالی که خاطرات هستند شما آنها را مدیریت می‌کنید. این سکون، هسته و مرکز آن چیزی است که به آن آگاهی از لحظه حال می‌گویند.

۳. رها شدن از عدم آگاهی و هوشیاری

فکر یا اندیشه شکل‌ و سطح های متفاوتی دارند. بسیاری از افراد از این بعد عمیق (انرژی و سطحی بودن افکار) آگاهی ندارند و در همان لایه‌های سطحی اشکال و فرم‌های انرژی که بهشون افکار و احساسات گفته می شود گیر می‌کنند و به دام خواهند افتاد. مثلا، گاهی یک فکر می تواند ذهن شما را مالک شود و دست از سرتان بر ندارد و افکار مشابه دیگری را هم وارد ذهنتان کند و گسترش دهد و ناگهان شما نسبت به چیزی بدبین می‎‌شوید. پس لازم است برای اینکه در دام سطح افکار منفی قرار نگیرید سطح آن را بدانید و اجازه ندهید به اعماق فکری آن گرفتار شوید.

۴. ابزار بسیار قدرتمند سپاسگزاری

یکی از ابزار قدرتمند در لحظه حال بودن قدردانی و شکرگزاری است. شکرگزاری ابزار خلق چیزهای بهتر در زندگی است.

شکرگزاری یعنی تایید، اعتراف و قدرانی به وجود خیر و خوبی در لحظه حال از زندگی خود است. کاری که خیلی از افراد جامعه از آن غافل هستند. این افراد همان‌هایی هستند که در اکثر موارد دچار اتفاقات ناگوار و بدبیاری هستند و از وضع زندگی و حالشان راضی نیستند و در حال شکایت هستند. قانون مهم که در شکرگزاری بسیار اهمیت دارد این است که بدانی در شکرگزاری اینطوری نیست که زندگیتان را با فرد پایین تر از خود مقایسه نمایی و شکرگزار باشی. نه، این کار اصلا درست نخواهد بود. شکرگزاری به اصلا به معنای مقایسه خود و زندگی با دیگران نیست بلکه خود را با داشته های خودت مقایسه می کنی و شکرگزاری انجام می دهی

۵. از شرایط و کنترل ذهنی توسط دیگران رها شوید

بهترین حالت برای بودن در لحظه حال این است، که وضعیت آگاهی شما توسط آگاهی دیگران کنترل و تعیین نشود. چون تا زمانی که حالت عاطفی ذهنتان توسط وضعیت عاطفی ذهن دیگران اداره شود، هیچ آزادی و رهایی وجود ندارد. و اگر از این وضعیت، آزاد و رها نشوید نمی توانید در لحظه حال را درک کنید. از این لحظه به بعد از این واقعیت آگاه باشید که نباید توسط افراد یا شرایط و حالات ذهنی آنها کنترل شوید. این کار را فقط از طریق حضور بیشتر در لحظه حال و همیشه متصل بودن به هوشیار بودن می‌توانید انجام دهید. هوشیار بودن! این یک کلمه خیلی کلیدی و مهم است و در این صورت است که متوجه ذهن و احساسات خود خواهید شد.

۶. آگاه و هوشیار به خود بودن

گاهی وقت ها انسان تصمیم می گیرد در مورد چیزی یا کاری اصلا فکر نکند این امر باعث می شود که ذهن بیشتر حساس شود و بالعکس عمل کند و مدام نشخوارهای ذهنی به سراغ شما بیایید و شما را ناخواسته وادار به فکر کردن به آن مساله نمایید که قرار بود به آن فکر نکنید. اگر این اتفاق برایتان افتاده بدانید که در آن لحظه هوشیار و آگاه شما نسبت به خود را از دست داده اید.

آگاهی و هوشیاری نسبت به خود بسیار عمیق و بنیادی است. پس، آگاهی و به یادآوردن گذشته و خاطراتتان و یا انتظاراتی که از آینده دارید هیچکدام آگاهی و هوشیاری از خود نیست چون همه این ها افکار هستند. شما باید فقط از این حقیقت آگاه بشید که اینجا هستید! همین حالا اینجا هستید و حضور دارید. یعنی شما فقط بعنوان یک حضور آگاه هستید که این حضور آگاه به صورت جدایی ناپذیری با آنچه که ما به آن، لحظه حال و اکنون می‌گوییم متصل و در هم آمیخته شده اید.

۷. تجربه بیداری معنوی

بیداری معنوی که آن را به بیداری روحانی می شناسید. بدین معنا است که بدانی یک آگاهی عمیق‌تری در درونتان هست که فراتر از شخص بودن با یک گذشته و تاریخچه است که نیاز به فهمیدن و بیدار شدن است. این آگاهی یک شناخت مستقیم است و یک تصور نیست. این آگاهی، شما را از آن چیزی که به آن “ایگو” می گوییم و شامل تمام شرطی شدن های عاطفی ذهنی و همه آن چیزهایی که از آن ها هویت می گیریم آزاد می نماید. بعد می فهمید که کیستی شما از جایی عمیق‌تر از درونتان می‌آید و این احساس آزادی خیلی بزرگ خواهد بود! و اینجاست که شما می‌توانید خیلی موثرتر در دنیا دست به عمل بزنید و همینطور می توانید خیلی بیشتر برای خودتان و بشریت سودمند و موثر باشید.

جملات زندگی در لحظه

“اگر شما هنوز در باره آنچه که دیروز انجام دادید، صحبت می کنید، امروز کار زیادی انجام نمی دهید”

“ما همیشه آماده می شویم برای زندگی ولی هرگز زندگی نمی کنیم” “رالف امرسون”

“اگر شما همه زندگیتان را منتظر طوفان بوده اید، هرگز از تابش خورشید لذت نخواهید برد” موریس وست”

“کودکان نه گذشته و نه آینده دارند، آنها از زمان حال لذت می‌برند، کاری که تعداد معدودی از ما انجام می دهیم” “بروئر”

تلاش کردن برای زندگی در زمان حال بدون حسرت خوردن برای گذشته و ترس از آینده لازمه داشتن زندگی شاد است.

دختر جوانی که برای زندگی در لحظه کتاب میخواند

آثار مکتوب زندگی در لحظه حال

شکوه زندگی در لحظه حال

  • نویسنده: اکهارت تول
  • مترجم: علی علی پناهی
  • ناشر: انتشارات نسل نواندیش

کتاب پیش رو، که نوشته آقای اکهارت توله هست. به شما نشان می‌دهد که چطور با کنار زدن گذشته، زندگی بهتری برای فکر کردن در حال داشته باشید؛ پس سعی کنید کتاب شکوه زندگی در لحظه حال (The power of now) را با صبوری بخوانید و در یادگیری نکات آن دقت کنید.

امروزه بشر به دنبال پاسخ دو پرسش مهم می گردد: کی هستیم؟ و ماهیت دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم چیست؟ پاسخ به این پرسش‌ها کیفیت ارتباط با خانواده، دوستان و همکاران را معین می‌کند و اگر وسیع‌تر بنگرید، کیفیت جامعه را مشخص می‌نماید.

برای فهم مطالب کتاب عجله نکنید، نیازی نیست که همه‌ی محتوای آن برایتان قابل درک باشد. لازم نیست با کلیه مطالب این کتاب موافق یا مخالف باشید. پس قضاوت در رابطه‌ با مطالب آن را به زمانی دیگر موکول کنید.

گرفتاری‌های بشر ریشه در افکار خودش دارد. ذهن مشتاق است تا مطالب را دسته‌بندی و مقایسه کند اما اگر در مورد این کتاب سعی در مقایسه کردن اصطلاحات آن نداشته باشید به نتیجه بهتری دست پیدا می کنید وگرنه احتمال گیج شدن شما وجود دارد.

در لحظه زندگی کن

  • نویسنده: شانا نیکوئست
  • مترجم: لنا خسره‌ای
  • ناشر: محراب دانش

معنای واقعی چگونگی زندگی در لحظه را می‌توان تمرکز تمام حواس خود به‌صورت هوشیارانه و آگاه به زمان اکنون تعریف کرد. یکی از بزرگ‌ترین فواید زندگی در لحظه این است که، ما را از حسرت‌های گذشته دور نگه می‌دارد و اضطراب‌هایمان برای آینده را کاهش می‌دهد. تمرکز و زندگی در لحظه امکان بهره بردن از تمام امکانات موجود را برای شما فراهم می‌کند تا به اهداف خود برسید.

کتاب هنر در لحظه زندگی کردن نوشته‌‌ی شانا نیکوئیست، شما را با خود به سفری درونی می‌برد تا خود حقیقی‌تان را بهتر بشناسید. مطالعه‌ی این کتاب تجربه‌ای عمیق و تأثیرگذار خواهد داشت و زندگی شما را متحول خواهد نمود و برایتان آرامشی ماندگار به ارمغان می‌آورد.

در چنین شرایطی شانا نیکوئست (Shauna Niequist)، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز، تلاش می‌کند در کتاب هنر در لحظه زندگی کردن (Present over perfect) با ارائه‌ی داستانی جالب و خواندنی به شما بیاموزد تا چگونه خود را از مشکلات روزمره‌ی زندگی آزاد کنید و با روشی ساده‌، زندگی سالم‌تری داشته باشید.

زندگی در لحظه

  • مولف: جیل هاسن
  • مترجم: صادق شیخ الاسلامی
  • ناشر: ابوعطا

بیشتر اوقات، سرعت زندگی باعث می‌ شود فرصت نکنیم آنچه که اکنون در حال رخ دادن است را تجربه نماییم، به خاطر اینکه مدام در فکر هستیم که فردا باید چه کرد یا اینکه دیروز چه شد و چه نشد و تمام این مدت، ذهن ما درحال مورد قضاوت و تفسیر قرار دادن امور است. حضور در لحظه به شما این امکان را می‌ دهد که به‌ جای گذر شتاب‌ زده از لحظات زندگی، یکایک لحظات را تجربه نماییم. داشتن حضور قلب، ذهن‌تان را به روی ایده‌ های تازه و شیوه‌ های جدید انجام امور می‌ گشاید و باعث کاهش استرس و افزایش لذت زندگی می‌ گردد.

در این کتاب، ایده‌ ها، فنون و راهکارهایی ارائه شده‌ اند که به شما کمک می نمایید نسبت به زندگی رویکردی همراه با حضور قلب پیدا نموده و لحظاتی زیباتر و پرمعناتر داشته باشید. با مطالعه‌ ی این کتاب می‌ آموزید که چگونه:

  • شیوه‌ های پنداری و کرداری مثبت‌ تری اتخاذ کنید،
  • آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید،
  • از الگوهای فکری ناسودمند و تکراری آزاد شوید،
  • در روابط خود دگرگونی‌ های مثبتی ایجاد کنید و
  • به سطح تازه‌ ای از درک و آگاهی نسبت به خود برسید.
  • حرف آخر

    شما میتونید تکنیک های عملی و راهکارهای جزئی این موضوع رو داخل اپلیکیشن آکو ببینید و از بخش های دیگر این نرم افزار نیز در جهت افزایش مهارت های شخصیتی و رشد خودتون استفاده کنید.
    لینک دانلود این این نرم افزار در صفحه اول سایت قرار داده شده است.