روانشناسی رنگ و نماد رنگ‎ها در روانشناسی

روانشناسی رنگ مطالعه چگونگی تأثیر رنگ‌های مختلف بر خلق‌و‌خو و رفتار انسان است. این مبحث از روان‌شناسی بررسی می‌کند که چگونه رنگ‌ها می‌توانند بر پاسخ‌های احساسی تأثیر بگذارند، و همچنین چگونه واکنش‌های افراد به رنگ‌ها تحت تأثیر عواملی مانند سن و پیش‌زمینه فرهنگی قرار دارد.

کف دستهای رنگی که رنگ های مختلف و شادابی دارند

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، که به انگلیسی Color Psychology معروف است، به مطالعه رنگ‌ها و ارتباط آن با رفتار انسان معنی می‌شود. هدف روانشناسی رنگ بررسی و نحوه تأثیرگذاری رنگ بر تصمیمات روزمره افراد هست.شاید سوالات مثل موارد زیر به ذهن مخاطبان بیایید که آیا رنگ لباس ما را مجبور به خرید می‌کند؟ آیا رنگ یک محصول باعث می‌شود که آن برند را بر دیگری ترجیح داد؟ در جواب این سوالالت باید بگوییم که بله؛ رنگ‌ها در تصمیمات روزمره ما تأثیر داشته، اما دلیل آن کمی پیچیده خواهد بود.

اگر تابه‌حال نقاشی کشیده باشید، متوجه آن شدید که چگونه می‌توان رنگ‌های خاصی را با ترکیب دو یا چند رنگ ایجاد نمود. روان‌شناسان معتقدند باتوجه‌ به ترکیب رنگ‌ها و گسترش تعداد آن‌ها روانشناسی رنگ و نماد روانشناسی رنگ یک حوزه توسعه ‌یافته است. در‌حال‌حاضر در رابطه ‌با تأثیر رنگ بر عملکرد روانی، کارهای نظری و تجربی کمی صورت پذیرفته است.

هرچند تحقیقات زیادی در‌این ‌رابطه انجام نشده اما این روزها روانشناسی رنگ به موضوع داغی در بازاریابی، هنر، طراحی و سایر زمینه‌ها تبدیل گردیده و باید دانسته شود احساسات افراد در مورد رنگ‌ها اغلب شخصی و ریشه در فرهنگ یا تجربه آنها دارد. به‌عنوان ‌مثال رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی نشان پاکی و بی‌گناهی است. اما در کشورهای آسیای شرقی به‌عنوان نماد عزاداری شناخته می‌شود.

رنگ درمانی

رنگ درمانی یک روش درمانی جایگزین است، که از رنگ‌ها و فرکانس آنها برای التیام مشکلات جسمی و عاطفی در بدن انسان استفاده می‌شود. این درمان با نام‌های کروموپاتی، «کروموتراپی» (Chromotherapy) یا درمان رنگ نیز شناخته می‌شود. کروموتراپی یک نوعی درمانی که از رنگ و نور برای درمان برخی از بیماری‌های روحی و جسمی استفاده می‌گردد.

برخی این نوع درمان را به مصر باستان نسبت می‌دهند،مصریان از اتاق‌های پر از آفتاب با شیشه‌های رنگی برای اهداف درمانی استفاده می نمودند. اگرچه رنگ درمانی در طول سال‌ها محبوبیت زیادی به دست آورده، اما هنوز در طب غربی به طور گسترده‌ای پذیرفته نشده، چون بسیاری از کارشناسان پزشکی آن را نسبتاً تجربی می‌دانند.

اساس رنگ درمانی این است که رنگ‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی را از هر فردی برمی‌انگیزد. مردم رنگ‌های خاصی را درمانی یا محرک می‌دانند. کارشناسانی که به این نظریه اعتقاد دارند معتقدند که رنگ می‌تواند به روش‌های مختلف بر انسان اثر مثبت بگذارد و به شرایط بسیاری کمک نماید.

آگوست پلیوسونتون یکی از اولین دانشمندانی بود که به تأثیر رنگ‌ها بر انسان توجه نمود. او در سال ۱۸۷۶ کتابی با عنوان «تأثیر تابش آبی نور خورشید و رنگ آبی آسمان» منتشر کرد. پلیوسونتون در این مقاله به تأثیر نور و رنگ آبی و در تحریک رشد گیاهان و گاوها پرداخته و به این نکته اشاره کرد که این رنگ در بهبود رشد انسان هم مؤثر خواهد بود.

رنگ درمانی را نباید با نور درمانی اشتباه گرفت. در نور درمانی فرد بیمار به مدت مشخصی در معرض نور سفید و روشن قرار می‌گیرد. نور درمانی معمولا برای درمان بیماری‌های پوستی، اختلالات خواب و بعضی از مشکلات روانی استفاده می‌گردد.

دو قلب زیبا و رنگارنگ که در کنار یکدیگر قرار دارند

چرا روانشناسی رنگ مهم است

قبل از رسیدن به جواب این مساله این دو پرسش رو باید جواب داد، که آیا تا کنون احساس کرده‌اید که در اتاق زرد احساس اضطراب می‌کنید؟ آیا رنگ آبی به شما احساس آرامش و تسلی می‌دهد؟ هنرمندان و طراحان داخلی از مدت‌ها پیش بر این باور بوده‌اند که رنگ می‌تواند به‌طور چشمگیری بر خلق‌وخو، احساسات و عواطف تأثیر بگذارد.

پابلو پیکاسو هنرمند معروف یکی از افرادی بود که اعتقاد داشت رنگ‌ها می‌توانند احساسات افراد را تغییر دهند. رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می‌تواند برای انتقال پیام، تأثیر بر خلق‌وخو و حتی تأثیر بر واکنش‌های فیزیولوژیکی استفاده شود.

برخی از رنگ‌ها با تغییرات فیزیولوژیکی از جمله افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) و خستگی چشم مرتبط هستند. بنابراین رنگ‌ها تاثیر چشمگیری بر زندگی افراد خواهند داشت.

روانشناسی رنگ ها در شخصیت

روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه و مورد علاقه کسی باشد،نمایان کننده خصوصیات اخلاقی و شخصیتی او است. رنگ مورد علاقه افراد، در مورد خصوصیات افراد صحبت می‌کند، بنابراین در حال حاضر اکثر اشخاص می‌دانند که رنگ‌ها نقش مهمی در روان شناسی ذهن و شناخت شخصیت مردم دارد. امروزه، رنگ های مختلفی برای نشان دادن احساسات مختلف و شناخت تیپ شخصیتی استفاده می‌گردد.

شخصیت شناسی براساس رنگ موردعلاقه، یک تمرین استاندارد برای شناخت شخصیت افراد است. دانشمندان دریافته‌اند که رنگ انتخابی، بر همه چیز از شغل انتخابی گرفته تا نگرش تأثیر می‌گذارد. رنگی که انتخاب می‌کنید می‌تواند چیزهای زیادی در مورد اینکه قرار بود چگونه باشید می‌گوید. بنابراین بیایید کشف کنید که رنگ واقعی مورد علاقه شما در مورد شخصیت شما چه گفته است. رنگی که نمایانگر انتخاباشخاص است، نقشی حیاتی در تعیین درونی‌ترین ویژگی‌های آنها دارد.

شچمان رنگی و زیبا که اطراف آن با گل های زیبا پوشانده شده است

روانشناسی رنگ چشم

همانطور که بعضی کارشناسان می‌گویند، چشم‌ها پنجره‌ای هستند که به سمت روح موجودات بازمی‌شوند. از نظر فیزیولوژیکی، رنگ چشم ویژگی‌ای دارد که تحت تاثیر ژن‌ها بوده است. با اینکه رنگ چشم وراثتی بوده، اما برخی بر این باورند که افراد با رنگ چشم‌های مختلف ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی حواهند داشت! این مساله به صورت علمی هم در حال بررسی است و محققان در حال کشف این هستند که چطوری از روی رنگ چشم‌ها به شخصیت افراد پی ببرند و قضاوت درستی در مورد آن داشته باشند.

دانشمندان دانشگاه اوربرو سوئد، 428 موضوع را بررسی کردند تا دریابند که رنگ عنبیه چشم افراد با شخصیت آن ها در ارتباط است یا خیر، پس از ده‌ها تحقیق به این نتیجه رسیدند که رنگ چشم همه‌ی افراد تحت تاثیر ژن هایی هستند که لوب‌های پیشانی را تشکیل می‌دهند، در نتیجه رفتارهای تعریف شده‌ای در افرادی که دارای عنبیه‌های مشابه هستند، وجود دارد.

قریب به 79 در صد از مردم جهان دارای چشم های قهوه ای هستند، حدود 8 تا 10 در صد چشم های آبی دارند و 5 درصد چشم های عسلی و تنها 2 درصد از مردم دارای چشم های سبز هستند.

در ادامه به تفکیک در مورد شخصیت شناسی بر اساس هر رنگ چشم پرداخته می‌شود

چشم های قهوه‌ای و تیره

همانطور در قبل اشاره شد بیشتر مردم جهان، چشم‌های قهوه‌ای تیره دارند. کسانی که چشم‌های قهوه‌ای تیره دارند و اغلب به اشتباه گفته می‌شود که چشم مشکی‌اند، شاید به نظر اغلب مردم افرادی زیرک و مخفی کار باشند. البته شایان ذکر است این رنگ چشم، یعنی قهوه‌ای خیلی تیره که مشکی به نظر می‌رسد جزو نادرترین رنگ‌های چشمی در جهان هست.

از نظر شخصیت شناسی ، این افراد یک رهبریت ذاتی دارند و در حقیقت باید گفت مردم از این افراد توقع رهبریت دارند.

همچنین هر چه قدر رنگ عنبیه‌ی چشم تیره‌تر باشد به این معنی است که ملانین بیشتری در چشم وجود دارد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته این افراد به صورت قابل توجهی نسبت به کسانی که چشم‌های روشن‌تری دارند، نوشیدنی میل می‌کنند و در مجموع در ورزش‌هایی که هدف زنی دارند بهتر عمل می‌کنند.

چشم‌های قهوره‌ای روشن

توصیفاتی که در خصوص چشم‌های تیره (قهوه‌ای تیره) بیان شد می‌تواند درباره چشم قهوه‌ای‌ روشن تر هم صدق نماید با این تفاوت که ملانین بیشتری در چشم این افراد وجود دارد. روانشناسی رنگ در مورد این افراد می‌گوید که آن ها افرادی قابل اعتماد، دارای اعتماد به نفس خوب و قاطع هستند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه چارلز ؛ چشم قهوه‌ای‌ها، انسان‌های بسیار محترم و وفاداری هستند که شخصیت آرامی دارند که معمولاً افراد فرمانبرداری نیستند. تحقیقات دیگری که در مجله Chronobiology International به چاپ رسید بیانگر این هست که چشم قهوه‌ای‌ معمولاً به میزان دو ساعت از کسانی که چشمان روشن تری دارند کمتر می‌خوابند و به طور کل چرخه ی خواب آن ها کوتاه تر است.

چشم قهوه‌ای‌ها در زمان بیدار شدن کمی مشکل دارند و از جا برخواستن برای آن ها سخت است. این افراد همچنین بسیار مهربان و مصمم هستند و یک همراه و همدم خوبی برای سایرین هستند

چشم‌های آبی

افرادی که چشمان آبی هستند، در نگاه اول مورد قضاوت‌های منفی قرار می‌گیرند، به این معنا که چشم آبی ها برای بار اولی‌که با دیگران ملاقات می کنند، بدون شناخت نظرات منفی دریافت می نمایند. چشم آبی‌ها از قدرت روحی و بدنی خوبی برخوردارند و دقیقا می‌دانند از زندگی چه می خواهند اما بر عکس این ویژگی، ممکن است در ظاهر ترسو و غیر قابل اعتماد به نظر بیایند.

شخصیت شناسی رنگ چشم آبی ها بر اساس تحقیقات انجام شده به این شکل است که می گوید این افراد ممکن است به عنوان یک رقیب یا یک شخص خودخواه به نظر برسند. همچنین این افراد اهل رودربایسی بوده و احساس خجولی دارند و بیشتر جانب احتیاط را رعایت و کنجکاو هستند و نسبت به دوستان و هم سن و سال های خود خجالتی هستند.

علاوه بر این تحقیقاتی در دانشگاه پیتسبورگ صورت گرفت نشان می‌دهد که زنان با چشمان روشن نسبت به زنانی که چشمان تیره دارند تحمل درد و استرس بالاتری در هنگام زایمان دارند و این یک امتیاز برای آن ها خواهد بود.

چشم‌های خاکستری یا طوسی

این رنگ چشم بسیار بسیار نادر هستند و از نظر شخصیتی شباهت زیادی به چشم آبی‌ها دارند و در بسیاری از رفتارها با آن‌ها همسو هستند. افرادی که چشمانشان خاکستری تیره است، ملانین بیشتری در چشم آنها است و کسانی که چشمان خاکستری روشن‌تری دارند، ملانین خیلی کمتری در آن است.

در مورد شخصیت شناسی چشم های خاکستری تیره چنین می‌گویند ،که این افراد کاملاً دارای تعادل رفتاری بوده که می توانند به خوبی با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار نمایند. اما کسانی که چشمان خاکستری روشن دارند شاید لازم باشد برای رسیدن به هدفشان و انجام کارهایشان بیشتر از بقیه تلاش کنند.

این افراد درونگرا هستند و در تلاشند که از دید دیگران جدی گرفته شوند. این افراد اگر بخواهند یک مسافرت دوری داشته باشند کمی زمان می برد اما در نهایت با شخص گرم و اجتماعی مواجه خواهند شد.

چشم‌های عسلی

به دلیل ناپایداری رنگ چشمان این افراد، توصیف شخصیت آن ها کار سختی می شود. چشم‌های عسلی می‌تواند تغییر رنگ داشته باشد که این تغییر رنگ معمولاً رو به سبز و قهوه ای خواهد بود. در نتیجه عنبیه چشم این افراد در واقع می تواند دو رنگ داشته باشد .

مثلاً حلقه‌ی نزدیک مردمک سبز باشد اما اطراف عنبیه کمرنگ‌تر به نظر می‌آید و به این دلیل این رنگ چشم جزو چشم‌های غیر معمول است و باعث می‌شود چشم عسلی‌ها دارای شخصیت مستقل، با اراده اما بی برنامه هستند و در عین حال دارای اعتماد به نفس بالا خواهند بود.

چون میزان ملانین در چشم این افراد متغیر است در نتیجه تحلیل رفتاری آن ها به یک عمل مشکل تبدیل می شود. از نظر علمی متخصصان بر این باورند چشم عسلی‌ها ممکن است به دلیل مواد موجود در جریان خون که به علت عدم تعادل کبد از بین رفته است، چشم هایشان به این رنگ تبدیل شده است و این دلیلی می شود تا این دسته از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی باشند.

این افراد دارای روحیه شاداب و با انرژی بالا هستند که اطرافیان تمایل دارند بیشتر با آن‌ها در ارتباط باشند.

چشم‌های سبز

چشم سبزها. معمولاً افراد خوش اقبالی شناخته می‌شوند و بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه ایمپالس لس‌آنجلس صورت گرفته نشان می‌دهد که آن‌ها بسیار جذاب و در عین حال گنگ و مرموزند و بیشتر افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند خواستار این بودند که رنگ چشم هایشان را به رنگ سبز تغییر بدهند.

میزان ملانین در افرادی چشم‌ سبزی متعادل است و مثل چشم قهوه‌ای‌ها مسلط و قاطع هستند و شباهتشان با چشم آبی‌ها در قوی بودن و محافظه کار بودنشان هست. آن‌ها دوست دارند کمی غیر قابل پیش بینی بوده و سعی می‌کنند بر اعصاب خود مسلط باشند و رفتار با اصالتی از خود نشان دهند.

همچنین تمایل دارند کارهای خلاقانه انجام دهند و در شرایط ناپایدار، استرس و اضطراب را از خود دور کنند و بتوانند رفتار صحیح و درستی از خود نشان دهند.

چهره های مختلف از سراسر دنیا با رنگ پوست متفاوت و مختلف

روانشناسی رنگ پوست

رنگ پوست، یکی از شاخص‌های دیرینه در عرصه انسان شناسی و باستان شناسی است که به عنوان نمادی برای تشخیص تبار و قومیت‌ها به کار می‌رود. برای مثال مردمان با تبار آفریقایی، اغلب رنگ پوست تیره‌ای دارند. در مقابل، تبارهای شرقی با رنگ پوست روشن متمایل به زرد هستند و تبارهای غربی با رنگ پوست سفید اغلب دیده می شوند.

شاخص‌های تباری و قومیتی، اغلب ریشه در ژنتیک افراد دارد که مسیر آن در یک خانواده به روشنی قابل دیدن است. اما هم‌آمیزی‌های گسترده و متنوعی که در طول هزاران سال بین تبارهای مختلف انسانی صورت گرفته، امروزه طیف گسترده‌ای از انواع رنگ پوست انسان را به وجود آورده است.

تأثیر رنگ بر انسان

تاثیرات رنگ‌ها بر مغز انسان موجب بروز احساسات در هر افراد خواهند شد، رنگ‌ها آنچنان در روح و روان آدمی اثرکه موجب تغییر رفتار وی شده و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می‌شود، وقتی یک رنگ بخش میانی مغز را تحریک می‌نماید،در نتیجه بر اعصاب و روان انسان اثر می‌گذارد.

انسان و رنگ زیر مجموعه‌ای از نظام هستی هستند،لذا انسان، رنگ و طبیعت دائماً در تعامل با هم بوده و در نهایت ابعاد مختلف طبیعت بر وجود انسان اثر می‌گذارند. از جهت رنگ شناسی و روانشناسی رنگ تعادل روانی زمانی در انسان به وجود خواهد آمد که ارتباط بین انسان،رنگ و طبیعت متعادل باشد. در این صورت اثر مثبت بر روح و روان انسان خواهد گذاشت و در غیر این صورت با عدم جایگزینی صحیح رنگ در مکان خاص خود و به کارگیری نادرست آن در محیط‌های انسانی صدمات روحی شدیدی بر انسان وارد خواهدشد.

رویکرد روان درمانی روانشناسی رنگ ها

اثر گذاشتن رنگ‌ها بر مغز و احساسات انسان بر کسی پوشیده نیست. در حقیقت طیف وسیعی از رنگ‌ها در اطراف ما وجود دارند که هر کدام به نوبه خود تاثیرات بسیاری بر روی خلق و خو، احساسات و خاطرات دارند. علم روانشناسی بر این تاثیرگذاری صحه گذاشته و در مواردی برای درمان از این روش بهره گرفته است.

رنگ‌های نسبت به گرم و سرد بودن یا تیره و روشن بودن احساس متفاوت‌ دارند و تاثیرات مختلفی بر فرد می‌گذارند. به علاوه تاثیراتی که رنگ‌ها می‌توانند بر روی افکار و احساسات هر فرد بگذارند، موجب بروز حس خوشبختی، ناراحتی، شادی و غم در او خواهند شد. به همین دلیل درک تاثیرات روانشناختی که ممکن است رنگ، بر روی مغز یک فرد و همچنین اصل تئوری معانی آن داشته باشد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

در ادامه با انواع رنگ و اثربخشی آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

به اطراف که توجه کنید طیف وسیعی از رنگ‌های سرد، گرم، تیره و روشن خواهید دید که هر کدام تاثیری متفاوت بر فرد خواهند داشت.

رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد که معمولاً حس خوبی به همراه دارند بیشتر برای مکان ها و محیط های کوچک مناسب هستند. زیرا باعث می‌شوند که فضا بزرگ‌تر به چشم بیاید. رنگ‌های آبی، بنفش، سبز، رنگ های سرد شمرده می شوند. بنابراین رنگ آبی برای اتاق‌های کوچک بسیار مناسب هستند.

رنگ‌های سرد باعث می‌شوند که شما احساس آرامش و ریلکس بودن کنید. به علاوه تاثیرات رنگ‌ها باعث خواهد شد که شما در محیط‌های حمام، استخر و … که از تناژهای سرد برای ریلکس کردن استفاده می‌شود، حس بهتری پیدا کنید.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌هایی که از ترکیب چند رنگ درست می‌شوند را رنگ‌ خنثی می‌گویند. در حقیقت این نوع رنگ‌ها تناژهای گرم و سرد را تحت ثاثیر قرار نمی‌دهند و با هر رنگی، همخوانی دارند. مانند قهوه‌ای، خاکستری، سفید و مشکی که جز رنگ‌های خنثی هستند.

رنگ‌های گرم

رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد رنگ‌های گرم نامیده می‌شوند. چون تناژهایی که در آنها هست شما را یاد خورشید و آتش که سمبل گرمی هستند، می‌اندازد. در واقع تاثیرات رنگ‌ها در محیط‌ها و فضاهای بزرگی که از تناژ‌های گرم استفاده شده است، دنج‌تر و نزدیک‌تر احساس می‌شوند.

افزایش سلامتی و تغییر خلق و خو با استفاده از رنگ‌ها

به واسطه روانشناسی رنگ‌ها‌ انسان پی‌می‌برد که چه تغییراتی در درون و چه حسی در او به وجود می آید. معمولاً افراد با دیدن رنگ‌های گرم ضربان قلبشان افزایش می‌یابد و موجب ترشح آدرنالین و در نهایت موجب خشم و عصبانیت در ناخودآگاه فرد خواهد شد. این موضوع در حالی است که رنگ‌های سرد سبب ایجاد آرامش، راز آلودگی و گاهاً افسردگی در فرد خواهند شد.

صورت یک زن زیبا رو که افکار و احساساتش با رنگ های مختلف نمایش داده شده است

معنی رنگ ها در روانشناسی

اساس معنی رنگها در روانشناسی این است که رنگ‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی را از هر فردی نشان می دهند. مردم برخی رنگ‌های خاصی برای درمانی یا برخی محرک می‌دانند. کارشناسانی که به این نظریه اعتقاد دارند معتقدند که رنگ می‌تواند به روش های مختلف بر ما تأثیر مثبت بگذارد و به شرایط بسیاری کمک کند که در ادامه به برخی از معانی رنگ‌ها اشاره می‌گردد.

سبز

رنگ سبز متعادل ترین و ایمن ترین رنگ در بین تمام رنگ‌ها شناخته می‌شود و رنگ درمانی با آن شروع می شود. وقتی احساس غمگینی، ناامیدی یا افسردگی کردید، رنگ سبز می‌تواند به شما آرامش بدهد و خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. با این حال، داشتن رنگ سبز خالص بسیار مهم است. زیرا داشتن رنگ سبز روشن می تواند باعث اضطراب گردد.

آبی

رنگ آبی به معنی پایدار بودن، هماهنگ بودن، صلح آمیز و قابل اعتماد بودن معرفی می شود. آبی، رنگی است که باید با دقت بیشتری از آن استفاده شود. زیرا در صورت احساس ضعف می تواند انرژی فرد را از بین ببرد. آبی به فرد کمک می کند تا احساسات خود را بیان نموده و ابراز نماید. این رنگ با حقیقت درونیفرد مرتبط است. آبی رنگ سردی است که می تواند به فرد کمک کند تا آرام شود و بهتر واکنش نشان دهد.

زرد

رنگ زرد در معنا شناسی شادی، مثبت و همانند آفتاب گرم تابستان شناخته می شود. در رنگ درمانی می توان از رنگ زرد برای ایجاد انرژی و تشویق به عمل استفاده نمود. این رنگ می تواند افراد را شاد و پرانرژی نماید. رنگ زرد می تواند هوش و خرد فرد را آشکار می‌کند.

نارنجی

رنگ نارنجی به معنای فراوانی، لذت، رفاه و تمایلات جنسی شناخته می شود.اغلب رنگ نارنجی نماینده خلاقیت ، شادی ، آزادی ، موفقیت و تعالی است. رنگ نارنجی فرد را احیا و انرژی ذهنی بیشتری به او می‌دهد. همچنین این رنگ می تواند احساس ارتباط بین ذهن و بدن فرد را افزایش بدهد. با این حال، اگر کسی که مستعد اضطراب هست از این رنگ اجتناب نماید.

قرمز

رنگ قرمز حتی بیشتر از نارنجی محرک بوده و رنگ قرمز رنگ جسورانه است که با هیجان، اشتیاق، خطر، هیجان، انرژی و عمل همراه است و در مسائل عاطفی مانند استقلال مالی و بقای فیزیکی تأثیر نیز اثر گذار خواهد بود. این رنگ بیشتر برای شفای فیزیکی استفاده می گردد، زیرا اثرات عاطفی آن می تواند شدید باشد. از تابش نور قرمز به سر اجتناب بشود، زیرا می تواند باعث تحریک شدید فرد شود. رنگ قرمز و همچنین مادون قرمز برای افرادی که دارای شرایط روحی شدید هستند استفاده نباید گردد.

بنفش

رنگ بنفش به شدت با زیبایی، معنویت و سعادت مرتبط بوده و می تواند به سلطنت، قدرت، امتیاز، خرد و معنویت هم مرتبط باشد. در رنگ درمانی، بنفش اغلب بر روی پیشانی و گردن استفاده می گردد تا احساس آرامش را در بدن انسان ایجاد نماید. در این صورت، استفاده از رنگ بنفش برای هر قسمت از بدن توصیه می شود.

رنگ سفید

رنگ سفید اغلب رنگی که برای پاکیزگی و مترادف با بی گناهی و خلوص است شناخته می شود. در فرهنگ‌های مختلف دیده های متفاوتی نسبت به زنگ سفید هست در اغلب کشورها رنگ سفید برای لباس عروس و نیز پرستاران بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.اما در برخی کشورها شرق آسیا این رنگ به مفهوم عزا و مصیبت شناخته می شود. این رنگ اغلب به معنای پاکی، پاکیزگی و نظم است.

رنگ مشکی

مشکی رنگ سلطه و قدرت است. رنگ سیاه معنی مختلفی دارد:جسارت، منحصر به فرد بودن، رمز و راز، دسیسه و قدرت. اما همچنین می تواند به معنای ناراحتی، تاریکی، غم، درد یا اندوه نیز باشد. رنگ سیاه با مرگ و سوگواری همراه است، اما می تواند با قدرت، تجمل و شدت نیز شناخته شود.

ارغوانی

رنگ ارغوانی، رنگ سلطنتی نشانگر تجمل، ثروت و ظرافت هست. دوستداران این رنگ پیوسته مجذوب زیبایی‌ها و ظرافت‌ها بوده و مغرور و اجتماعی هم شناخته می شوند. این افراد بیشتر به امور معنوی می پردازند و این رنگ مورد پسند عرفا نیز است.

خاکستری

رنگ خاکستری، رنگ خرد، عقل و بی طرفی است. خاکستری به دلیل خنثی بودن یک رنگ استاندارد در جامعه مدرن است. افراد علاقمند به این رنگ اغلب از زندگی احساس رضایت دارند. خاکستری رنگ عقلا نیز شناخته می شود و افراد علاقمند به این رنگ در واقع خود را هم شأن و هم طراز اشخاص کهنسال دانسته و در زندگی احساس بی نیازی می‌کنند. در عشق تمایل بر افراد مسن تر از خود دارند و کسانی که از نظر فکر و ایده به آنها برتری دارند نظر آنها را جلب می‌کند.

راهرو طولانی که قسمت های مختلف آن رنگ های متفاوت و زیبا دارند و نور آفتاب به آن تابیده است

کاربردهای روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ به مطالعه و بررسی رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر ذهن، بدن و رفتار انسان می پردازد. رنگ‌ها خصوصیاتی دارند که می‌توانند انسان‌ها را تحت تأثیر خودشان قرار دهند. روانشناسی رنگ به قدری اهمیت دارد که توانسته در علوم مختلفی از جمله پزشکی، بازاریابی و برندسازی راه پیدا نماید.

شخصیت شناسی و رنگ ها

روانشناسان عقیده دارند شخصیت هر فرد با رنگی که برگزیده شناخته و معلوم می شود. چون انتخاب او گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او است. رنگ مورد علاقه هر فرد، در مورد خصوصیات شما می‌گوید، بنابراین در حال حاضر همه افراد می‌دانند که رنگ‌ها نقش و تاثیرات مهمی در روان شناسی ذهن مردم ایفا می‌نمایند.

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

روانشناسی رنگ‌ها با متقاعد کردن مخاطب در ارتباط بوده است، یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین جنبه‌های متقاعد کردن تبلیغات و بازاریابی هست. هنگام بازاریابی و برندینگ و همچنین در اینفوگرافی‌ها، طراحی لوگو، هویت برند و بنرهای تبلیغاتی روانشناسی رنگ‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت تا با استفاده از مفاهیمی روانشناسی احساس که مد نظر فروشنده است را به مخاطبان منتقل و آن‌ها را به سمت هدف هدایت نماید. رنگ‌ها، سلایق و علاقه های فرد را تحت تاثیر قرار خود قرار می‌دهند.

روانشناسی رنگ در کسب و کار

از آنجایی که عصر، عصر تکنولوژی است و هر روز دنیای پیرامون انسان در حال توسعه و پیشرفت است، کسب و کار ها نیز سعی در توسعه و ارتقاء خود دارند و جذب مخاطب هستند، روانشناسی رنگ اولین قدم در ظاهرسازی یک کسب و کار محسوب می‌شود. صاحبان کسب و کار دریافتند که ظاهر کسب و کار و رنگ و لعاب اشیاء، کاورها، بسته‌ها و مکان کسب و کار چقدر میتواند در نقشی که در ذهن مخاطبان میسازد تاثیر گذار باشند.

روانشناسی رنگ در معماری

در دنیای ما رنگ‌ها به عنوان عناصر روح‌بخش شناخته ‌می‌شوند و به دلیل اثرگذاری فوق‌العاده زیادی که این عناصر در جای جای زندگی بشر دارند. یکی از جاهای که رنگ بسیار اثر گذار، در معماریاست. تئوری رنگ در معماری در حقیقت درک و برداشت فرد از هر رنگ را نشان می دهد و تمامی احساساتی که پس از دیدن یک رنگ به فرد دست می دهد در این مبحث جای می‌گیرد. به طور معمول اکثر افراد بیش‌ترین ساعات از روز خود را در محیط‌های بسته‌ای مثل محیط کار یا محیط خانه می‌گذرانند و کمتر با فضای بیرون و طبیعت ارتباط دارند. از این رو بنابر نظر روانشناسان، ترکیب رنگی فضای داخلی فضای کار یا منازل، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر خلق‌و‌خو و ارتباطات انسان ها خواهد بود.

اهمیت تئوری رنگ در معماری، به خاطر ایجاد ارتباط میان سه رکن اساسی در طراحی و معماری است. این ارکان سه گانه (طراحی، احساسات و برند سازی) به واسطۀ این اصل در فضای مدنظر اجرا می‌شوند و بدین ترتیب احساسات حاکم بر جو داخلی خانه یا یک دفتر کار را برای بیننده بیان می‌نمایند.

روانشناسی رنگ اتاق کودک

اتاق کودک مکانی است که کودکان در آن می‌خوابد، بازی می‌کند، تکالیف درسی‌اش را انجام می‌دهند و از دوستان خود پذیرایی می‌کنند. اتاق کودک بسته به سنی که در آن قرار دارد، باید نیازهای خاص او را تأمین نماید. از مواردی که باید در اتاق کودک رعایت بشه رنگ اتاق بچه هاست.

رنگ‌های مختلف بر عملکرد بدن، ذهن و احساسات کودکان تأثیر می‌گذارند. تحقیقات مختلفی که توسط روان‌شناسان انجام شده است، به وضوح تأثیر رنگ‌ها را در مورد رشد مغز، خلاقیت، بهره‌وری و یادگیری کودکان نشان می‌دهد. پس باید بدانیم بچه‌های کوچک بیشتر به سمت رنگ‌های روشن مانند قرمز، زرد، سبز، آبی و صورتی جذب می‌شوند. چنین رنگ‌هایی شادی را ساطع می‌کنند و می‌توانند به ایجاد حس انرژی مثبت و بازیگوشی آنها کمک نماید. اما هنگامی‌که کودک شروع به رشد می‌کند، ترجیحات رنگ او هم تغییر نموده و بیشتر به سمت رنگ‌های آرام‌بخش مانند پاستلی و مات خواهند رفت.

روانشناسی رنگ اتاق خواب

اتاق خواب نقطه‌ی امنی است که همه افراد از تمام خستگی‌های روز به آن پناه می‌برند، پس خیلی مهم است که از چه رنگی در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی آن استفاده می‌شود.

رنگ‌ها از طریق حس بینایی به سیستم عصبی مرکزی انسان منتقل می‌شوند و باعث پردازش یک سری از احساسات در فرد می‌شوند. بنابراین مهم است که در فضایی که مختص خواب است از چه رنگ‌هایی استفاده می‌شود، که احساس آرامش و خواب خوب را برای انسان تداعی می‌کنند. بنابراین برای اینکه محیطی مناسبی را برای خواب ایجاد نماید بهتر است از رنگ‌‌های گرم و تند استفاده نکنید. این رنگ‌ها باعث ایجاد انرژی مضاعف و بی‌خوابی می‌شوند. اما چه رنگ‌هایی برای اتاق خواب مناسب هستند؟

سفید ،انواع طیف خاکستری و طوسی، آبی آسمانی، سبز زیتونی، صورتی کالباسی ،کرم-صورت، استخوانی، بنفش یاسی و …

دو وختر جوان که سرتاسر رنگی هستند و یکدیگر را در آغوش گرفته اند

تست روانشناسی رنگ

از جمله تست های مشهوری که با کمک رنگ ها به شناخت هر چه بیشتر وضعیت روحی، برنامه ها و اهداف و حال و هوای فرد می پردازد می توان به تست رنگ لوشر (Lüscher) اشاره کرد.

تست شخصیت شناسی هارتمن

ارزش‌های مورد پذیرش هر شخص، کلید شخصیت او هست، تست شخصیت شناسی هارتمن براین اساس شخصیت افراد را در چهار رنگ قرمز، آبی، سفید و زرد دسته‌بندی کرده است. با انجام این آزمون فرد می‌توانید نسبت به شخصیت خودش (بر اساس ارزش های محوری که دارید)، اطلاعات مفیدی کسب کند.

معرفی کتاب در مورد روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ ها اثر ماکس لوشر

کتاب تست رنگ لوچر (The Lüscher Color Test) اثر ماکس لوشر با وجود آسانی و سرعتی که می‌توانید آن را اجرا نمایید، این آزمون یک تحلیل روانشناختی است که برای استفاده توسط روانپزشکان، روانشناسان، پزشکان و افراد حرفه‌ای که به خصوصیات و انگیزه‌های آگاهانه و ناخودآگاه مشغول هستند، طراحی شده است.

کتاب روانشناسی رنگ

نویسنده:کارن هالر

مترجم:محمدهادی آقاجانی

ناشر:انتشارات دیموند بلورین

این کتاب از نظر روزنامه‌ی «ساندی تایمز» بهترین طراحی سال را دارد، راهنمایی قطعی برای استفاده از قدرت رنگ، بهبود خوشحالی، حال خوب و اعتماد به نف. است.

رنگ‌هایی که اطراف ما هستند همه انرژی احساسی و هیجانی دارند. نویسنده که متخصص پیاده‌سازی روانشناسی رنگ است، در مورد قدرت ذاتی رنگ‌ها توضیح می‌دهد و بیان می کند، برای مثال، نگاه کردن به رنگ‌هایی که دوست داریم و یا از آنها خوشمان نمی‌آید، می‌تواند خاطراتی را که در عمق وجودمان قرار دارد بیرون بکشد و به همراه آنها احساسات قدرتمندی نیز بروز داد.

این کتاب که یک راهنمای انقلابی برای افزایش حال خوب است، فرد را محکم به صندلی راننده می‌چسباند و در مسیری قرارتان می‌دهد تا بتوانید رنگ‌های اطراف خود را تغییر دهد و خلق و خو و انگیزه‌های خود را تقویت کند. این کتاب با روشن کردن دلایل علمی و تأکید بر اهمیت روانشناختی و هیجانی رنگ‌ها و در بر داشتن ارزیابی‌هایی کلیدی برای پیدا کردن رنگی که برای اومناسب باشد، کمک می‌کند معنای هر آنچه را انجام می‌دهید با لذت رنگ‌ها درک نماید.

حرف آخر

شما میتونید تکنیک های عملی و راهکارهای جزئی این موضوع رو داخل اپلیکیشن آکو ببینید و از بخش های دیگر این نرم افزار نیز در جهت افزایش مهارت های شخصیتی و رشد خودتون استفاده کنید.
لینک دانلود این این نرم افزار در صفحه اول سایت قرار داده شده است.