هدف گذاری به انگلیسی (Targeting، Goal، Goal Setting)، اولین و ابتدایی‌ترین قدم برای طی کردن هر مسیر است. این قدم مهم می‌تواند تمام جنبه های زندگی شما را تحت تأثیر قراردهد. هدف گذاری یعنی تعیین یک مقصد واضح و مشخص برای خود که تصمیم به دنبال کردن آن در زندگی دارید. برای همین لازم است که نسبت به هدفی که انتخاب می کنید، دقت لازم را داشته باشید. هدف گذاری تعیین کننده این است که شما چه آینده‌ای برای خود در نظر گرفته‌اید.

معنی هدف‌گذاری شامل راهنمایی برای رفتارها و تصمیم‌گیری‌های شماست تا بتوانید براساس آن زندگی خود را پیش ببرید. هدف داشتن کمک می‌کند تا در زندگی جهت‌مند و با انرژی حرکت کنید. اگر اهداف درستی گزینش کرده باشید و آنها را دنبال کنید، می‌توانید به پیروزی برسید.

اهمیت و فایده هدف گذاری در زندگی

ابتدایی‌ترین سؤالی که ممکن است برای ذهن هر کسی پیش بیاید این است که چرا ما به انتخاب هدف نیاز داریم؟ اگرچه ممکن است بدون هدف زندگی کرد و در مسیر آن گام برداشت، اما  بین فردی که خود را به دریای مواج سرگردان سپرده است با فردی که مسیر و چشم‌انداز مشخصی در زندگی دارد، تفاوت فراوانی وجود دارد.

هدف آنقدر اهمیت دارد که حتی می توانید نسبت به مطالعه این مقاله هم از خودتان بپرسید که چرا من در حال مطالعه این جملات هستم. هدف همانند یک قطب‌نما جهت و مسیر زندگی شما را مشخص می کند؛ هدف انگیزه شما را افزایش می دهد، اعتماد به نفس را بیشتر کرده و با افزایش تمرکز و بهبود عملکرد، از هدر رفتن وقت شما جلوگیری می‌کند. وقتی هدف گذاری می‌کنید، احتمال دست‌یابی به اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اید را افزایش می دهید.

اگه نمی‌دونی خودباوری چیه و چطور میشه بدستش بیاری مقالۀ چگونه به خودباوری برسیم؟ تکنیک های موثر برای خودباوری رو می‌تونی مطالعه کنی.

در پژوهش های انجام شده، افرادی که بهزیستی بالاتری داشتند، از زندگی باهدفی نیز برخوردار بودند و احساس کنترل، ارزشمندی درونی و امید به زندگی بیشتری را نیز گزارش می کردند. برخی از محققین به این نتیجه رسیدند که بهزیستی (با شرایطی) از سلامت هم محافظت می‌کند.

هدفمندی در زندگی پیامدهای جسمی مثبتی مثل کاهش خطر حمله قلبی، آلزایمر و بهبود کیفیت خواب را به همراه دارد. همچنین افرادی که در زندگی هدف دارند، درآمد مالی بیشتری نسبت به افرادی که هدف و معنایی در زندگی ندارند، به دست می‌­آورند.

به انتخاب هدف به عنوان بخش مهمی از زندگی‌تان نگاه کنید و هیچ‌گاه اهمیت آن را فراموش نکنید.

 

هدف گذاری خانوادهتیری که به مرکز هدف در سیبل برخورد کرده است

  • آرزوی هر زن و شوهر و یا هر خانواده ای است که به اهداف خود برسند. برای اینکه هدف گذاری بهتری برای خانواده خود داشته باشید، این رازهای رسیدن به موفقیت گروهی را یاد بگیرید:
  • از بین خودتان یک رهبر انتخاب کنید
  • در مورد هدف نهایی با دیگر اعضای خانواده صحبت کنید و به یک توافق مشترک برسید
  • به اهداف مشترک خود پایبند و متعهد باشید. بدون تعهد و مسئولیت‌پذیری کاری از پیش نخواهد رفت
  • اهداف بزرگ خود را به خرده هدف ها تقسیم کنید و پس از رسیدن به هر خرده هدفی، خود و دیگر اعضای خانواده را تشویق کنید
  • با شناسایی ظرفیت هر یک از اعضای خانواده، هر خرده هدفی را متناسب با توانمندی هر فرد تقسیم کنید
  • موانع زیادی برای رسیدن به اهداف تعیین شده وجود دارد؛ برای رسیدن به موفقیت متوقف نشوید و به یکدیگر کمک کنید
  • برای رسیدن به موفقیت خانوادگی، فضای آرام و امنی لازم است. بخشی از این آرامش در راستای تعامل بی‌قیدوشرط اعضا به همدیگر اتفاق می افتد
  • امید لازمه هر حرکتی است. یک خانواده امیدوار تسلیم مشکلات نمی شود و اگر مانعی بر مسیر رسیدن به هدف به وجود آمد، راه های جایگزین متعددی برای خود فراهم می کند.

هدف گذاری و مدیریت زمان

مدیریت زمان فرایند برنامه‌ریزی و کنترل آگاهانه بر زمان است که باعث افزایش اثربخشی، کارایی و بهره‌وری می شود. به همین دلیل است که کنترل زمان نقش مهمی در زندگی دارد. مدیریت زمان، به شما فرصت می دهد تا هدف های خود را اولویت‌بندی کنید و زمان خود را به شیوه مؤثری به کارهای خود اختصاص دهید. این فرآیند کمک می‌کند تا برای وقت خود ارزش قائل شوید و کنترل بیشتری در مدیریت فعالیت های خود داشته باشید و به تمام برنامه‌ها، فعالیت ها و اهداف خود در زندگی برسید.

چیزی که در مدیریت زمان اهمیت ویژه‌ای دارد، هدف‌گیری درست فعالیت ها است. تا وقتی که هدفی برای رسیدن نداشته باشید، مدیریت زمان هم هیچ کمکی به شما نمی کند. مدیریت زمان ابتدا فقط در فعالیت های تجاری به کار گرفته می شد، اما در حال حاضر می توان آن را در تمام فعالیت های شخصی و غیر شخصی خود آن را به کار بگیرید.

هدف گذاری و تصمیم گیری

تصمیم‌گیری انتخابی آگاهانه، منطقی و عملی است که برای رسیدن به هدف‌هایمان به کار می بریم؛ عمل شاید بهترین کلمه برای تصمیم باشد؛ با این تفاوت که تصمیم قبل از عمل و همزمان با آن اتفاق می افتد. پس یادت باشه اگر تصمیم گرفتی ولی به آن عمل نکردی، نمی توانیم به آن تصمیم بگوییم.

هدف گذاری و موفقیت

مهارت هدف گذاری یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که به شما در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اگر شما هدف گذاری درستی داشته باشید و با برنامه مناسب به سمت آن گام بردارید، قطعا به نقطه مطلوب خواهید رسید. این رسیدن موفقیتی است که شما به دست خواهید آورد.

پس برای موفق شدن، مدیریت اهداف داشته باشید.

هدف گذاری در شرایط بحرانی

هر فرد موفقی اهداف و برنامه هایی برای رسیدن به آن دارد که طبق آن گام بر می دارد. اما گاهی به طور ناگهانی با شرایطی مواجه می شوید که از کنترل شما خارج است و تمام برنامه های شما را به هم می ریزد. در این شرایط انتخاب های مختلفی می توان انجام داد: بیخیال اهداف شدن، منعطف بودن و تصمیم مجدد گرفتن.

 

فردی در حال چیدن هدفمند تکه های شکسته شده یک بشقاب تزیینی

مطالعۀ بیشتر: چگونه مدیریت ذهن داشته باشیم؟ راهکارهای ساده و موثر برای کنترل و مدیریت ذهن  

با افزایش انعطاف_پذیری و چابک کردن خود در شرایط بحرانی می توانید فرصت های جدیدی را برای خود ایجاد کنید و از هدر رفتن زمان و سرمایه زندگی‌تان جلوگیری کنید. بدون شک داشتن آگاهی و دانش کافی در شرایط بحرانی به شما کمک می کند تا هیچ شکستی را به معنای توقف مسیر ندانید و حتی با قوت بیشتر ادامه دهید.

ویژگی هدف گذاری خوب

هرکسی به‌اندازه گنجایش پرواز ذهن و فکرش، هدف زندگی خویش را مشخص می‌کند. برخی اهداف و آرزوهای کوچک و قابل‌احترامی دارند، اما برخی به دنبال تکان دادن دنیا هستند. همین اهداف و خواسته‌های رنگارنگ و متنوع یه زندگی زیبایی می‌بخشد و آن را جهت‌دار می کند.

هر هدف گذاری مطلوب و هوشمندانه‌ای ویژگی هایی دارد که براساس آنها می توانید هدف و رسالت زندگی خودتان را مشخص کنید:

  • برای خود اهداف مثبت انتخاب کنید
  • برای اهداف خود انگیزه درونی ایجاد کنید
  • ارزش های زندگی خودتان را بشناسید و مطابق با آن هدف گذاری کنید
  • هدف های ملموس و مشخصی برای خود قرار دهید
  • هدف هایی انتخاب کنید که هم به نفع خود و هم به نفع دیگران باشد
  • یک هدف باید به اندازه کافی شما را به چالش بکشد. در انتخاب هدف، چالش‌انگیز بودن آن را در نظر داشته باشید. اهداف دست پایین رشدی به شما نمی دهد.
  • برای رسیدن به اهداف برنامه زمان بندی درستی تنظیم کنید
  • مراقب تله های روانی که ممکن است بر سر راه اهداف شما قرار بگیرد، باشید

هدف گذاری روانشناسی

هدف و معنای زندگی، از مهمترین موضوعات دینی، مدیریتی، فلسفی و روان‌شناختی است. روانشناسانی چون آلپورت، لوین، فروم، اریکسون، یونگ، موری، پرلز، بندورا، مزلو، می، فرانکل، آدلر و سلیگمن از هدف و معنای زندگی به طور ضمنی بحث کرده‌اند. اندیشمندان اسلامی به ویژه مفسران، فیلسوفان و متکلمان به طور پراکنده به بحث هدف و معنای زندگی پرداخته و بر آن تاکید کرده‌اند.

در اختیار داشتن و پیشرفت به سمت اهداف مهم زندگی برای بهزیستی و رضایت از زندگی طولانی مدت ضروری هستند (امانز، 1999). رسیدن به هدف، یک معیار مهم برای تجربه کردن بهزیستی و رضایت از زندگی است و کیفیت هدف‏هايی که فرد برای پی‏گیری برمی‏گزیند بر بهزیستی تاثیر می‏گذارد.. بدون هدف‏ قادر به ادامه حیات نیستیم، «تعهد به مجموعه‏ای از اهداف، حس عاملیت شخصی و حس ساختارمندي را به دنبال می‏آورد و به زندگی روزمره معنا می‏بخشد» (داینر و دیگران، 1999).

هدفمندی یکی از اجزاء ششگانه مفهوم بهزیستی روان‌شناختی ریف و سینگر (2006) نیز هست. کشش مداوم، اشتباق و به خصوص غرقگی بدون هدفمندی امکان ندارد. اولین شرط برای حصول غرقگی، فعالیت ساختارمندی است که با هدف‏هاي روشن همراه است. این بدین معناست که فعالیت باید قاعده‏مند و داراي یک طرح کلی باشد تا عمل فرد را جهت بدهد (ناکامورا (Nakamura) و چیکزِنت مِیهالی، 2005).

زمانی که افراد برای خود هدفی تعیین می‌کنند و آن هدف برای آنها ارزش پیدا می‌کند، ایجاد انگیزه کرده و انگیزه انرژی لازم را برای تغییر و حرکت در افراد تزریق می‌کند. درمان مبتنی بر کیفیت زندگی (فریش (Frisch)، 2006) طرفدار اهمیت اصلاح و تجدید نظر کردن در اهداف، استانداردها و اولویت‌ها، به عنوان یک استراتژی برای افزایش شادکامی و رضایت زندگی است.

هدف گذاری و قدردانی

در اختیار داشتن و پیشرفت به سمت اهداف مهم زندگی برای بهزیستی و رضایت از زندگی طولانی مدت ضروری هستند (امانز، 1999). رسیدن به هدف، یک معیار مهم برای تجربه کردن بهزیستی و رضایت از زندگی است و کیفیت هدف‏هايی که فرد برای پی‏گیری برمی‏گزیند بر بهزیستی تاثیر می‏گذارد.. بدون هدف‏ قادر به ادامه حیات نیستیم، «تعهد به مجموعه‏ای از اهداف، حس عاملیت شخصی و حس ساختارمندي را به ارمغان می‏آورد و به زندگی روزمره معنا می‏بخشد» (داینر و دیگران، 1999).

هدف و امید

امید تمایل همراه با انتظار وقوع مثبت است.  توانایی باور‌‌داشتن به احساسی بهتر در آینده که با نیروی نافذ خود، فرد را به کوشش تشویق می‌‌کند و به سطح بالایی از عملکردهای روانی و رفتاری نزدیک می‌‌گرداند. امید از نشانه‌‌های سلامت روان  و یکی از عوامل ضروری برای بهره‌مندی از سلامت روان است.

از منظر چارلز اسنایدر ، امید نشان‌‌دهنده ادراک افراد از توانایی‌‌هایشان برای رسیدن به هدف، گسترش راهبردهای دست‌یابی به هدف و حفظ انگیختگی تا رسیدن به هدف است

بر اساس این نظریه، امید عبارت است از «ظرفیت ادراک شده برای تولید مسیرهایی به سمت اهداف مطلوب و انگیزه ادراک‌شده برای حرکت در این مسیرها».

کوهنوردی که در حال صعود هدفمند به بالای قله است

انواع هدف گذاری

هدف‌ها جنبه‌های مختلفی دارند که می توان آنها را از نقطه نظر و زوایای مختلفی تقسیم کرد؛ به عنوان مثال اهداف زندگی‌ شما می‌تواند شامل هدف‌های توسعه فردی، اهداف شغلی، آموزشی، بهداشتی، خانوادگی و روابط، اهداف معنوی، اجتماعی و… باشد.

هدف گذاری کوتاه مدت

اهداف را می‌توان بر اساس زمان و مدت آن‌ها به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد. هدف های بلندمدت، هدف های اصلی شما هستند که قصد دارید در زندگی به آن برسید. اهداف کوتاه مدت گام های شما را برای رسیدن به اهداف بلندمدت مشخص می کند. اهداف کوتاه مدت می تواند روزانه، چند روزه، چند هفته‌ای و یا چند ماهه و زیر یکسال تعیین شود

هدف گذاری شغلی

هدف گذاری شغلی مبتنی بر شرایط، فرصت‌ها و موقعیت‌هایی است که در زندگی حرفه‌ای به دنبال آن هستید و دوست دارید که با آن شناخته شوید. این اهداف بر زندگی کاری شما متمرکز هستند و نه بر زندگی شخصی شما. شغل نمادی از هویت و شخصیت شماست. دست‌یابی به اهداف شغلی می تواند از لذت‌بخش‌ترین دست‌آوردهای شما در زندگی باشد. برای اینکه شغل شما نقطه عطف زندگی باشد، آن را با استعداد، علاقه، دانش و نیاز جامعه خودتان همسو کنید.

 

ساعت زیبا برای مدیریت هدفمند زمان

هدف گذاری ثروت (بازاریابی)

یک شرکت برای این که در بازار پر رقابت کنونی موفق شود باید متمرکز بر مشتری باشد و بتواند با ارائۀ ارزش‌های بیشتری برای مشتریان، طرفداران شرکت‌های رقیب را به خود جذب نماید. ولی پیش از این که بتواند مشتریان را راضی کند، شرکت باید نیازها و خواست‌های آنان را درک نمایند. یک بازاریابی بی‌عیب، مستلزمِ تجزیه‌وتحلیل دقیق مشتریان است. بنابراین، هر شرکت باید کل بازار را به بخش‌های مختلف تقسیم کند، بهترین و مناسب‌ترین بخش‌ها را برگزیند، و برای ارائۀ خدماتی سودآور، بهتر از رقبای خود، استراتژی‌هایی را تدوین و طرح‌ریزی نماید (کاتلر و آرمسترانگ، 1394). از این فرایند به عنوان بازاریابی راهبردی در قالب مدل STP یا STDP (Segmentation, Targeting, Differentiation, Positioning) مطرح می‌شود.

یک بخش بازار، شامل گروهی از مشتریان می‌شود که دارای یک مجموعه خواسته‌های مشابه هستند. اما یک بخش[1] بازار، یک قطعه از بازار نیست. بازاریاب‌ها بخش‌های بازار را ایجاد نمی‌کنند، بلکه وظیفه آنها شناسایی بخش‌های بازار و تصمیم‌گیری درمورد آنها به عنوان بازار هدف است.

ازآنجا که خواسته‌های اعضای یک بخش از بازار مشابه است ولی یکسان نیست، اندرسون (anderson) و ناروس (narus)، بازاریاب‌ها را تشویق می‌کنند که به جای یک بسته محصول استاندارد برای همه اعضای یک بخش از بازار، بسته‌های محصول منعطف عرضه کنند.

روش ها و مدل های هدف گذاری

حال که متوجه اهمیت و جایگاه هدف گذاری شدید، شاید دوست داشته باشید که روش های هدف گذاری را نیز یاد یگیرید. روش های مختلفی برای هدف گذاری وجود دارد: هدف گذاری اسمارت smart یکی از این روش‌هاست که از بقیه معروف‌تر است.

هدف گذاری hard و هدف گذاری woop از دیگر روش هاست که به اندازه اسمارت معروف نیست.

هدف گذاری smart

بعید است که در مورد روش های هدف گذاری مطالعه کرده باشید ولی روش اسمارت را نشنیده باشید. هدف گذاری اسمارت را می توان به عنوان شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین روش هدف گذاری در نظر گرفت. این چارچوب معمولاً در زمینه های مختلفی از جمله مدیریت پروژه، مدیریت عملکرد کارکنان و توسعه شخصی استفاده می شود.

این اصطلاح اولین بار در نوامبر 1981 توسط جورج تی دوران George T. Doran’ مطرح شد. اسمارت SMART مخفف پنج واژه است که هر حرف از حروف آن یکی از ویژگی‌های این روش را معرفی می کند.

درخت زیبایی که روی آب قرار دارد و ریشه های آن در آب است

اینکه هدف باید اول از همه مشخص (Specific) باشد. قابلیت ‌اندازه‌گیری (Measurable) داشته باشد. قابل‌دسترس (Achievable) و واقع‌بینانه (Realistic) باشد. و محدوده زمانی (Time bounded) مشخصی داشته باشد. برخی این ویژگی ها را به این صورت بیان کرده‌اند: S: خاص  (Special)؛ M: معنادار (Meaningful)؛ A: قابل دستیابی (Accessible)؛ R: واقع‌بینانه (Realistic)؛ T: قابل ردیابی (Traceable) که به نظر از دیدگاه اولیه آن فاصله گرفته‌اند.

این روش در کنار مزایای فراوان آن دارای محدودیت هایی است که باید به آن توجه کرد. کنترل نکردن اهداف پرفکت و کامل‌خواهانه، نپرداختن به چرایی هدف، قابل اندازه‌گیری نبودن همگی هدف‌ها ازجمله این موارد است.

هدف گذاری جیم ران

جیم ران، یکی از نویسندگان و مربیان موفقیت است که در زمینه توسعه شخصی اصول و مفاهیمی را ارائه کرده است. این اصول و مفاهیم می‌تواند راهنمای خوبی برای بهبود کیفیت زندگی و رسیدن به اهداف فردی باشد. جیم ران در روش خود بر اهداف به عنوان دسته‌های زمانی و ابعاد مختلف زندگی، ایجاد برنامه‌ریزی حرفه‌ای و اندازه‌گیری پیشرفت تأکید دارد.

این روش علی‌رغم داشتن مزایایی همچون هدف‌گذاری واضح، برنامه‌ریزی کارآمد، متعهد بودن به تغییرات، و ارتقاء انگیزه، اما با معایب نیز همراه است که می توان به پیچیدگی برای برخی افراد یا نیاز به تعهد طولانی مدت اشاره کرد.

هدف گذاری چند از ده

یکی از رایج ترین روش های مدیریت آزمون، هدف گذاری چند از ده است. با استفاده از این روش به نوعی مطمئن می شوید که بالاترین حد توان خود را در جلسه آزمون پیاده کرده‌اید.

برای استفاده از این روش، پیش از آزمون و با توجه به نتیجه ای که در آزمون های قبلی خود، اکنون مشخص کنید به دنبال چه نتیجه ای هستید. مثلا اگر قبلا به 5 سوال از 10 سوال پاسخ صحیح داده‌اید، الان می توانید پاسخ به 6 یا 7 سوال را به عنوان هدف گذاری در آزمون بعدی قرار دهید.

نسبت به هدف گذاری جدید، نه ایده‌آل تخمین بزنید و نه خودتان را دست کم بگیرید. اگر مشاور تحصیلی شما را همراهی می کند، از او نظر بگیرید. دبیر و یا مشاور تحصیلی شما می تواند در تخمین زدن به شما کمک ویژه ای داشته باشد. با این روش می توانید به صورت پیوسته پیشرفت خود را افزایش دهید و به جایگاه مطلوب خود نزدیک‌تر شوید.

نظریه هدف گذاری لاک

در سال ۱۹۶۸ لاک نشان داد که اهدافی که واضح باشد و بازخورد مناسبی داشته باشد، انگیزه کارمندان را افزایش می‌دهند. او تلاش برای رسیدن به هدف را یکی از منابع اصلی برای ایجاد انگیزه در نظر گرفت؛ انگیزه‌ای که عملکرد فرد را نیز بهبود می‌دهد.

لاک و لاتهام پس از سال ها تحقیق، پنج اصل برای تنظیم هدف یا هدف­‌گذاری قرار داده‌اند که احتمال موفقیت شما را بیشتر می کند: وضوح، چالش‌برانگیز بودن، تعهد، بازخورد، پیچیدگی کار

لاک نشان داد که هر اندازه چالش‌انگیزتر و واضح‌تر باشد، افراد برای دست‌یابی به آن، رغبت بیشتری به انجام آن از خود نشان خواهند داد.

چگونه هدف گذاری کنیم

حال که با هدف گذاری آشنا شدید و به اهمیت و فوائد آن پی بردید، برای هدف گذاری صحیح لازم است تا شاخص های هدف گذاری درست در زندگی را نیز بیاموزید و مسیر پویاتری را پیش بروید. در اینجا گام هایی آورده شده که به شما در طرز هدف گذاری کمک می کند:

پسر جوانی که روی تپه ای ایستاده و در حال مطالعه هدفمند کتاب است

  1. اهداف قابل دسترس، واضح و واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین کنید.
  2. هدف های بزرگ را به هدف های کوچک تقسیم کنید.
  3. هدف های هم‌راستا با ارزش‌هایتان انتخاب کنید.
  4. اهدافتان را بنویسید. نوشتن اهداف، مسیر شما را به سمت موفقیت جهت می‌هد.
  5. هدف ها را اولویت‌بندی کنید.
  6. هر از گاهی اهدافتان را مرور و ارزیابی کنید.
  7. هر چقدر هم که اهدافتان واقع‌گرایانه باشد، باز هم برای رسیدن به آن، نیاز به وقت و برنامه مناسب دارید
  8. هدف‌های خود را تصویرسازی کنید و برای رسیدن به آن تعهد داشته باشید. با تلاش و تعهد ناکافی، رسیدن به اهداف دشوار است.
  9. برنامه‌‌ریزی مناسبی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید.
  10. زمان‌بندی؛ مشخص کنید که هدف شما در چه زمانی قابل دستیابی است تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید.
  11. میزان پیشرفت خود را بسنجید.
  12. برای اهداف‌تان قابلیت اندازه‌گیری ایجاد کنید تا بتوانید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید.
  13. به تعیین اهداف ادامه دهید.

جدول هدف گذاری

تعیین اهداف و تنظیم برنامه‌ جهت دستیابی به آنها، اساس موفقیت در هر زمینه‌ای است. ازجمله ابزارهای مهم برای تعیین اهداف، جدول هدف گذاری ماهیانه و سالانه است. این ابزار نه تنها در مشخص کردن اهداف به شما کمک می‌کند بلکه می توانید بر پیشرفت های خود نظارت بیشتری نیز داشته باشید.

هدف گذاری زمان

آزمون هدف گذاری

آزمون هدف گذاری آزمونی است جهت ارزیابی که قبل از آزمون اصلی و مشابه با آن برگزار می شود و اگرچه یک آزمون آکادمیک نیست، بیشتر در موسسات آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت در آزمون هدف گذاری می تواند تسلط دانش‌آموز را روی درس ها بیشتر کند، با نحوه سوالات آزمون اصلی آشنا شده و احساس آرامش را افزایش دهد. همچنین می تواند مطالب را با عمق بیشتری یاد گرفته و جهت برنامه‌ریزی بهتر، متوجه ضعف و قوت خود شود.

پلنر هدف گذاری

هرچه بهتر و سریع تر به اهداف خودتان برسید، می تواند باعث شادی بیشتر شما شود. به همین خاطر، هدف گذاری و دستیابی به آن بخش مهمی از زندگی هر فردی است. اما شاید رسیدن به هدف بدون برنامه‌ریزی درست ممکن نباشد.

اما داشتن برنامه و برنامه ریزی کردن نیاز به ابزار ها و الگوهای کارآمدی دارد که  بتوانید با نظم ذهنی بیشتر، هدف گذاری ساده و روان‌تری داشته باشید.

پلنر هدف گذاری قالب ها و الگوهای آماده هدف گذاری روزانه، هفتگی و ماهانه‌ای است که به شما کمک می کند سازماندهی بهتری داشته باشید و تمرکز خود را بر اهداف اصلی متمرکز کنید.

منظره زیبای دریاچه و کوه ها در مردمک چشم انسان

اگر باید فهرستی از اهداف تعیین کنید، مراحلی را که باید آن ها را شرح دهید و کارهای فوری که باید انجام دهید، این الگوهای هدف گذاری می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد. زیرا کاملا قابل سنجیدن و ساده است. این قالب ها سعی کرده تمام بخش های مهمی که هدف گذاری را به یک فرایند ساده تبدیل می کند را در خود جای دهد.

انواع دفتر پلنر:

  • تحصیلی
  • روزانه
  • زبان
  • کهکشانی
  • مردانه
  • موزیکال
  • پلنر هدف دو قلو

جمله هدف گذاری

  • در بین مخلوقات تنها انسان‌ها قادر به انتخاب هدف در زندگی خودشان هستند. حال انتخاب با خودت است که می‌توانی با تعیین اهداف و انتخاب‌ها و اراده خودت به کمال برسی یا بیهوده و بی‌هدف فقط شاهد گذران عمر و فصل‌های زندگی‌ات باشی.
  • «شاد بودن» بزرگ ترین هدف زندگی است. «هر چه بیشتر به خوشحالی دیگران توجه کنیم، احساس خوب‌تری درونمان ایجاد می‌شود. حس محبت به دیگران خودبه‌خود ذهن را آرام می‌کند و ترس و ناامنی را از شما دور می‌کند. این احساس به شما قدرت می‌دهد با هر گونه مانعی مقابله کنید و این همان منشأ اصلی موفقیت در زندگی است. ما هرگز نباید بیرون از خودمان به دنبال یافتن هدف زندگی باشیم» دالایی لاما رهبر دینی بوداییان تبت
  • هدف از زندگی دستیابی به نسخه‌ای بهتر از خودمان است؛ رالف اسمارت
  • هدف زندگی «خدمت به دیگران» است. جاشوا بیکر
  • «آنچه که با دستیابی به اهداف خود به دست می‌­آورید، به اندازه آن­‌چیزی که شما با دستیابی به اهداف خود به آن تبدیل می‌­شوید، مهم نیست». میشل آنگو بوناروتی
  • هدف از زندگی ترویج استعداد‌ها و موهبت های خود و تلاش برای کسب دانش درونی و ارتقا روح‌تان در تمام مدت عمر است. این هدف، چیزی است که شما زمانی و در جایی انجامش می‌دهید و ماهیت شما را نمایان می‌کند. این خدمتی است که دیگران به شما می‌کنند. مراقبت از خودتان در واقع مراقبت از جهان است. جاستین ماسک
  • آرامش فکری را بالاترین هدف زندگی خویش قرار دهید و بر اساس آن برای زندگی خود برنامه ریزی کنید. برایان تریسی

جوان بی هدفی که در اتاق بهم ریخته و شلوغی نشسته است

کتاب هدف گذاری

۱. هدف گذاری قدم به قدم

  • نویسنده: میشل استاویکی
  • مترجم: شیما مربوط
  • ناشر: نشر ترنگ
  • سال نشر: 1401
  • تعداد صفحات: 114

۲. هدف

  • نویسنده: برایان تریسی
  • مترجم: مهدی قراچه داغی
  • راوی کتاب صوتی: غلامرضا صادقی
  • ناشر چاپی: انتشارات ذهن آویز
  • ناشر صوتی: نوین کتاب گویا
  • سال نشر: ۱۳۹۷

۳. هدف‌گذاری

  • نویسنده: دانشکده کسب‌و‌کار هاروارد
  • مترجم: مسعود سلطانی
  • انتشارات: آریانا قلم
  • سال: 1390
  • تعداد صفحه: 80

۴. هدف گذاری به روش پدر پولدار

  • نویسنده: رابرت کیوساکی
  • مترجم: حسین یاغچی
  • انتشارات: نگاه نوین
  • سال: 1397
  • تعداد صفحه: 112

حرف آخر

شما میتونید تکنیک های عملی و راهکارهای جزئی این موضوع رو داخل اپلیکیشن آکو ببینید و از بخش های دیگر این نرم افزار نیز در جهت افزایش مهارت های شخصیتی و رشد خودتون استفاده کنید.
لینک دانلود این این نرم افزار در صفحه اول سایت قرار داده شده است.