چگونه شاد زندگی کنیم؟

انسان همیشه در هر همه حال و در همه چیز دنبال نقاط مثبت می‌گردند و اصطلاحاً نیمه پر لیوان را می‌بینند. اما متاسفانه امروزه در جامعه جهانی با پیشرفت علم و صنعت چنین افراد کم بوده و معمولاً ناراحت خود را یاد می‌کنند و برای شاد بودن دنبال بهانه‌های بزرگ می‌گردند. این افراد حتی پس از رسیدن به آرزوهایشان باز هم احساس پوچی کرده و به دنبال آرزوهای بزرگ تری برای خود هستند و در نهایت پس از گذشت سال‌ها از عمرشان می‌بینند فرصت هایشان رو به اتمام است و آنطور که باید از زندگی لذت نبرده‌اند.

این افراد همواره در پی مقصر هستند تا ناکامی‌ها و ناراحتی‌هایشان را به گردن آنها بیندازند. همیشه فکر می‌کنند، دیگران از آن‌ها خوشبخت تر هستند و منتظرند تا روزی برسد و کسی بیاید و آن‌ها را خوشبخت برساند تا بتوانند شاد زندگی کنند.

اما واقعا چه کسی می تواند ما را خوشبخت کند؟ چه چیزی می تواند ما را شاد کند؟ و در نهایت چه چیزی می تواند سبب شود که روزهای شادی را تجربه کنیم؟ این سوالات مهمی است که در این پژوهش به آنها جواب خواهیم داد.

دو جوان خوشحال و شاد در حال خندیدن در خیابان سرسبز

شاد زیستن یعنی چه ؟

دانشمندان شادی را سعادتی ذهنی تعریف می‌نمایند، که تاثیر عاطفی مثبتی بر افراد دارد و این تاثیر در تمام جوامع و فرهنگ‌ها یکسان خواهد بود. شادی می‌تواند از چیزهای کوچک نشات بگیرد مثلا پیدا کردن گردنبند گمشده یا از رویدادهای مهمتری مثل پایان گرفتن جنگ. شادی، عواطف و احساسات مثبت و خوشایند با خود همراه می‌کند و باعث می‌گردد افراد ارزیابی مثبتی از زندگی خود داشته باشند. فیلسوفان و متفکرانِ مذهبی، شادی را واژه‌ای برای یک زندگی خوب یا موفق و نه فقط یک احساس، تعریف کرده‌اند.

شادی ریشه در غرایز و طبیعت دارد پس برآورده شدن نیازها و خواسته‌های ذاتی انسان با خود شادی می آورد. این اتفاقی است که در تمام موجودات وجود دارد. شادی در لحظه و در زمان حال معنی پیدا می کند و به نوعی عصاره مفهوم شادی و زندگی در لحظه اکنون و حال بودن است.

البته شادی و زندگی در لحظه اکنون می تواند عناصری از گذشته را خود داشته باشد اما باز هم از منظر زمان حال به آن نگاه می‌گردد. به همین دلیل اگر امروز زندگی دردناکی داشته باشید، گذشته شاد، به ما احساس خوشبختی نمی‌دهد. شادی چون در حال اتفاق می افتد گذراست و ثبات به همراه نمی‌آورد.

خیام اگر ز باده مستی خوش باش

با ماه رخی اگر نشستی خوش باش

چون عاقبت هستی ما نیستی است

انگار که نیستی چو هستی خوش باش

نسبت شادی و خوشحالی

شادی، شادمانی (Happiness) ، یک حالت روانی است که در آن فرد احساس عشق، سرور، خوشبختی یا شاد بودن می‌کند. به فردی که دارای چنین حالتی باشد شاد می گویند. مسائل مختلفی مانند مسائل زیستی، روان‌شناختی یا دینی برای تعریف و دلیل خرسندی آورده‌اند که در شادی فرد اثر دارد.

پژوهش‌ها صورت گرفته نشان از آن است که شادی رابطه‌ای مستقیمی با مسائلی همچون پیوندها و تعامل‌های اجتماعی، وضعیت فرد از نظر داشتن شریک زندگی، کار، درآمد دارد. افرادی که در جشن‌ها، دیدارها و محفل‌ها خوشحال کننده شرکت می‌کنند، از میزان شادی بیشتری برخور دارند. افراد زیادی شادی و خوشحالی را یکی دانسته و برابر با احساس خوشبختی و سربلندی افراد می‌دانند.

اما بین شادی و خوشحالی فرق های هم وجود دارد، انسان با وجود سپاسگزاری یا احساس خوشبختی، باز هم نمی‌تواند تمام روز لبخند بزند یا خوشحال باشد. پیدا کردن این تناقض، احساس عجیبی را در من ایجاد کرده است. پس شادی یک گام فراتر از خوشحالی است. خوشحالی، حال و هوایی است که گاه، وقتی خوش اقبال باشید مدتی را در آن سر می‌کنید. حال آنکه شادی، نوری از درونتان است که شما را سرشار از امید، ایمان و عشق خواهد کرد. به تعبیری شادی یعنی آرامش و اطمینان به خاطر محبت و کار خدا در زندگی شما، بدون توجه به اینکه زندگی شما در چه وضعیتی قرار دارد!خوشحالی ناشی از رویدادهاست و بستگی به اوضاع و شرایط دارد ولی شادی از خدا نشأت می‌گیرد.

پسربچه خوشحالی که از شدت شادی قهقهه می زند و خوشحال است

انواع شادی

انواع و راه‌های مختلفی برای تفکر درباره شادی خواهد بود. برای مثال ارسطو، فیلسوف یونان باستان، به دو نوع شادی تمایز از هم اشاره می کند: هدونیا و اودایمونیا.

هدونیا: نوعی شادی است که از لذت ناشی می‌شود. اغلب با انجام کاری که احساس خوبی دارید، مراقبت از خود، برآوردن خواسته‌ها، تجربه لذت و احساس رضایت همراه خواهد بود.

اودایمونیا: این نوع شادی از جستجوی فضیلت و معنا ناشی می‌شود. مؤلفه‌های مهم رفاه از جمله احساس اینکه زندگی شما دارای معنا، ارزش و هدف است. این بیشتر با انجام مسئولیت‌ها، سرمایه گذاری در اهداف بلندمدت، توجه به رفاه دیگران و زندگی بر اساس ایده‌آل‌های شخصی مرتبط می شود.

عوامل و تکنیک های موثر در شاد زیستن

همه انسان‌ها در زندگی با مشکلات کوچک و بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر بخواهند تمام مدت به فکر مشکلاتشان باشند دیگر فرصتی برای زندگی کردن و لذت بردن از آن ندارند. برای داشتن یک زندگی خوب و رضایت بخش و رسیدن به خوشبختی واقعی باید تلاش نمود. تنها کافی ست چند تغییر موثر را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

باید همه مردم بدانند که شاد زیستن کار دشواری نیست، فقط باید یاد بگیرند که شادی را در زندگیشان حاکم کنند. در ادامه به برخی از تکنیک هایی که از طریق آن می توان آرامش و نشاط را بر زندگی حاکم کرد ارائه می‌کنیم.

1. برای شاد زیستن دنبال چیزی نباشید

یکی از موضوعات خیلی مهمی این است که برخی افراد برای شاد زیستن، شادی خود را به چیزی گره می‌زنند. این آدم‌ها برای داشتن یک زندگی شاد، نیاز به وجود عوامل بیرونی دارند و در اصل این عوامل چیزی نیست که دیگران یا شرایط ایجاد کرده باشد بلکه خودشان تعیین کننده آنها هستند. یک نفر خوشحال بودنش را به ماشین مدل بالا گره میزند، نفر دیگر به خرید خانه چند صد متری، آن یکی به بودن در فلان شرایط آب و هوایی و حتی یک نفر هم فکر می‌کند با وجود فلان انسان در زندگی‌اش، می‌تواند شاد باشد. این تصورات مانع شادی در زندگی فرد می شود بهترین راه این است برای شاد بودن محتاج دیگری یا آمدن چیزی نباشید و از داشته های خود لذت ببرید.

2. کمک کنید

همه انسان ها بعد از کمک کردن به دیگران حس نشاط و شادی دارند آیا شما چنین حسی رو در زندگی تجربه کرده‌اید؟ منظور صرفاً کمک کردن به فقرا نبوده بلکه کمک به هرکسی در هر شرایطی مانند: کمک به یک بچه چند ساله برای پایین آوردن توپش از بالای درخت و دیدن چهره خوشحال او، کمک به پیرزنی که در حمل بارش به مشکل خورده و شنیدن دعاهای زیرلبی‌اش برای شما و ده‌ها مثال دیگه…

3. بخشیدن و بخشندگی را یاد بگیرید

در روابط آدم‌ها گاهی وقت ها رفتارهای دیده می‌شود که به دنبال انتقام هستند: مثل زمانی که کسی رفتار بدی نسبت به فردی انجام می‌دهد و در مقابل، آن فرد هم برای انتقام رفتار بدتری را از خود نشان می دهد و اصطلاحاً حقش را کف دستش می‌گذارد، احساس قدرت می‌کند. اسمش را همان کِیف کردن می گذارد؛ اما بیایید کمی به این احساس دقیق‌تر توجه کنیم:

زمانی که به خواسته خود که همان تلافی کردن است، فرد می رسد، یک احساس خوشی کاذب به او دست داده. این احساس گاهی آنقدر جذاب خواهد بود که حتی برای شریک شدنش با بقیه، برای دیگران هم موضوع را تعریف کرده و حس قدرت بیشتری برای خود احساس می کند؛ اما چند سؤال:

کمی به این حس بهتر که نگاه کنی؛ سوال می شود این احساس، همان احساس شاد زیستن واقعی است؟ و دقت که می‌کنید می‌بینی که این احساس اصلاً از ته دل شما را خوشحال نمی‌کند!

و سؤال دیگر اینکه، آن زمان‌هایی که شخص به فکر انتقام گرفتن بوده چه حسی داشته؟ گاهی این زمان چند روز، ماه یا حتی سال طول کشیده است؟ همه می دانید که حس انسان در این شرایط هر حسی که باشد، احساس خوب و شادی نخواهد بود.

بنابراین به عنوان یکی از کلیدی‌ترین و کاربردی ترین تکنیک‌های شاد زیستن این است که به خاطر آرمش دل خودمان باید ببخشیم و بخشندگی یاد بگیریم. تا زمانی که بخواهید از زمین و زمان ناراحت شده و به فکر انتقام باشیم، که در این صورت احساس خوب و لذت بخش شادی را آنطور که باید تجربه نخواهیم کرد.

چند دختر جوان زیبا و شاد که لبخند بر لب دارند

4. در لحظه باشید (زندگی در زمان حال)

کمی چشم های خود را ببندید و به گذشته، ترس و مشکلات خود نظری بیندازید،جستجو کنید و ببینید که کجاهای زندگی از چیزی ترس داشتید؟ و بعد دوباره بررسی کنید و ببینید که آن مشکلات وحشتناک و بزرگ چطور حل شدند؟

خیلی از انسان‌ها از آینده خودشان ترس دارد و جرات ندارند به گذشته هم فکر کنند. ذهن انسان به شکلی ساخته شده که برای کاهش ریسک و خطرات، دائماً مواردی که ممکن است برای او خطرآفرینی باشد را تجسم کرده و حتی آنها را بزرگنمایی ‌کند. اگر قرار باشد امروز هم به ذهن اجازه دهیم که به ترس‌ها پر و بال دهد، مطمئن باشید شاد زیستن را از دست خواهید داد.

تا زمانی که ترس‌های بزرگی از آینده داشته باشید و خاطرت تلخه گذشته را مرور نمایید، شادی در زندگی شما جایی ندارد. پس در درجه اول برای بودن در لحظه و لذت بردن از آن، به ترس‌ها و مشکلات گذشته خود فکر کنید که چطوری حل شدن و به این صورت متوجه می‌شوید که واقعاً چیزی برای نگران از آینده نیست که اگر مشکلی پیش بیایید مثل گذشته حل خواهند شد پس در حال باشید و از لحظات زیبای زندگی خود لذت ببرید و از گذشته درس بگیرید و برای آینده هم برنامه داشته باشید.

5. لبخند بر لب داشته باشید

یکی از معجزه الهی که به بشر تقدیم شده، نعمت لبخند است، که گره گشایی مشکلات و ایجاد کننده نشاط و شادی در زندگی است. تمامی افراد در هنگام خوشحالی تمایل به لبخند زدن دارند. دلیل لبخند زدن در این شرایط کاملا مشخص است و آن هم رضایت و خوشحالی آنها است. لبخند زدن و خوشحالی باعث ترشح هورمون دوپامین در مغز می گردد که باعث شادتر شدن فرد خواهد شد. بسیاری از محققان معتقدند که ارتباطی مستقیمی بین لبخند زدن و شادی وجود دارد که آن را می‌توان به “فرضیه بازخورد چهره” مرتبط دانست. حالات چهره می تواند تاثیراتی بر روی احساسات فرد بگذارد اما منظور ای نیست که برای همیشه یک لبخند مصنوعی بر روی صورت فرد باشد. اما در زمانی که احساس ضعف و ناراحتی می کند، لبخند باید زد تا معجزه آن را مشاهده نماید.

6. برنامه ورزش داشته باشید

برخی از افراد تصور می‌کنند که ورزش کردن فقط برای سلامتی بدن مفید است. اما این باور یک باور غلط است. اگر به صورت روتین و منظم ورزش کنید، می‌تواند استرس، احساس اضطراب و علائم افسردگی شما را کاهش دهد. در عین حال باعث افزایش عزت نفس و شادمانی نیز می‌شود. حتی اگر ورزش کردن و فعالیت بدنی به مقدار کم انجام شود باز هم باعث ایجاد م سلامتی و تندرستی به مقدار خود خواهد شد. حتی مقدار کمی فعالیت بدنی می‌تواند در شما و رفتارهای شما تفاوتی ایجاد نماید. لازم نیست ورزش‌های سنگین انجام دهید، همان مقداری که در سلامتی شما تاثیر داشته باشد کافی است. منظور این است که نیاز نیست بیش از حد به خودتان فشار بیاورید. چون اگر سریع وارد یک روتین سخت و دشوار در زندگی شوید،خیلی سریع خسته و ناامید خواهید شد.

7. خواب کافی و با کیفیت

هر سنینی به تناسب سن خود نیاز به خواب مناسب و ساعت خواب اندازه دارند، برای بزرگسالان اگر نیاز به شادمانی در طول روز دارند نیاز است حداقل 7 ساعت در شبانه روز خواب داشته باشند. اگر فرد در طی روز کسل هست و مدام حس خواب آلودگی دارد، باید این مساله را بداند که بدن او نیاز به خواب بیشتری دارد. امروزه جامعه ما به خاطر درگیری با فضاهای مجازی و گرفتاری‌های زندگی به سمت خواب کمتر سوق پیدا کرده است، باید به این نکته مهم توجه داشت که خواب کافی مهم ترین عامل برای سلامتی جسمی و عاطفی، عملکرد بهتر مغز و …. انسان است. جالب است بدانید که خواب کافی خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری های قلبی، افسردگی و دیابت را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.

8. تغذیه و سلامت روانی

یکی از عوامل بسیار مهم برای داشتن زندگی شاد و رسیدن به بدن سالم، تغذیه درست و مناسب است. هم‌چنین مصرف درست و مناسب تغذیه در زمان مناسب است، انتخاب صحیح مواد غذایی و داشتن یک رژیم غنی که بتواند تمامی ملزومات بدن را تامین نماید در رسیدن به سلامتی کامل و شادی زندگی نقش به‌سزایی خواهد داشت.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر داشتن جسم سالم به داشتن روان سالم نیز کمک می‌نماید، اگر چه تغذیه نمی تواند افسردگی و برخی از بیماری های روحی را درمان کامل کند، اما می‌تواند در جهت داشتن ذهن سالم کمک شایانی نماید.

جوانی که در صبح زود زیر آسمان ابری نفس عمیق میکشد

9. نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق یکی از بهترین راه‌ها برای پایین آوردن سطح استرس و ایجاد نشاط در بدن خواهد بود. وقتی فرد نفس عمیق می‌کشد پیامی به مغز ارسال می‌شود که آرام باش و سپس مغز همین پیام را به سایر بخش‌های بدن می‌فرستد مواردی مثل افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و بالا رفتن فشار در حین تنفس عمیق کاهش پیدا می کنند

شیوه‌ تنفس روی کل بدن اثرگذار است و تمرین‌ های تنفسی راه مناسبی برای آرام شدن، کاهش تنش و رهایی از استرس هستند.

می‌توانید انواع مختلف این تمرین‌ها را انجام دهید تا دریابید کدامیک برای شخص شما مناسب‌تر است. حتی در زمان‌های احساس خستگی و ناخوشایندی می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • چشم های خود را ببندید و به زمان‌های خوب و مفرح زندگی فکر کنید.
  • از طریق بینی خود یک نفس آرام و عمیق بکشید.
  • مقداری نفس را نگه دارید.
  • به آرامی از طریق دهان نفس خود را بیرون دهید.

10. تصدیق کردن لحظات ناخوشایند

اتفاقات و لحظات خوب و بد بخشی از زندگی همه است و در زندگی افراد تاثیرات مستقیم دارد. بدین معنا که نگرش مثبت به طور کلی در روحیه افراد تاثیر می‌گذارد، اتفاقات ناخوشایند برای همه افراد تاثیرات ناخوشیندی دارد. یکی از نکات مهم در شاد زیستن این است که باید سعی کنید در لحظات ناخوشایند هم احساس منفی را از خود دور نمایید. در واقع باید آن اتفاق بد و لحظه های سخت را پذیرفت. سعی شود این اتفاقات را به عنوان تجربه در زندگی خود بربای درس گرفتن دانست. در زمان هایی که احساس خوبی ندارید، سعی کنید به کاری بپردازید که احساس شما را بهتر نماید.

11. روبرو شدن با استرس

در زندگی همه افراد استرس و ناراحتی چیز جدا نشدنی است و این موضوعی در کنار اتفاق های خوب زندگی چیز طبیعی است. قبول این موضوع بیش از هر چیزی اهمیت دارد. شما باید قبول کنید که این تنها شما نیستید که گاهی استرس و اضطراب را در زندگی تحمل می نمایید. این اتفاقات برای همه افراد وجود دارد. شما باید یاد بگیرید که در شرایط سخت و استرس زا قوی تر از همیشه باشید و با آنها مقابله کنید. اجازه ندهید که عوامل استرس زا شما را غرق نموده و سعی کنید به طور مستقیم به سمت عامل استرس‌زا متمرکز نشوید.

12. خود را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از موانع مهم شاد زیستن مقایسه خود،اطرافیان و گاهی زندگی با دیگران است. پس باید بدانید به هیچ عنوان در هیچ شرایطی و مکانی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. تفاوتی در رسانه های اجتماعی یا محیط خانواده نمی کند، در هر صورت مقایسه خود با دیگران باعث نارضایتی بیشتر، عزت نفس پایین‌تر و حتی افسردگی و اضطراب خواهد شد. برای پرهیز از مقایسه خود با دیگران باید تمرین کرد. قطعاً برای تمرین این موضوع هم راهکارهایی مانند نوشتن عادات روزانه، کمک گرفتن از یک مشاور، تنفس عمیق و … همگی کمک کننده خواهد بود.

13. پاکسازی و مرتب کردن

کار کردن در منزل و تمیز نمودن آن تاثیر مستقیمی در روحیه افراد به خصوص خانم ها خواهد داشت، اگر تنها روزی 20 دقیقه برای مرتب کردن فضای منزل و یا اتاق خود بگذارید، احساس بهتری خواهید داشت. در واقع در همین چند دقیقه کارهای بسیار مفیدی می توانید انجام بدهید. انرژی و حس منفی را به این کار از خانه و وجود خودتان خارج کنید. اگر بتوانید هر روز تایمی را به مرتب سازی و تمیزی اختصاص دهید، به مرور زمان حس بهتری را به شما خواهد داد.

ذختر ایرانی شاد در بین خاواده و اقوام خود

14. دیدن و ارتباط بادوستان

انسان موجودی اجتماعی است و در واقع نیاز شدیدی به رابطه اجتماعی با افراد دیگر دارد. پژوهش‌های زیادی در حال انجام است تا رابطه بین اجتماعی شدن و تاثیر آن بر شادی را بررسی نماید. به طور کلی داشتن روابط اجتماعی می تواند بر خوشحالی افراد اثرگذار باشد. گاهی برای شادی و روحیه شاد خود به سراغ دوستان و آشنایان بروید که دلتان برای آنها تنگ شده است یک قرار ملاقات با آنها بگذارید.حتی گاهی با افرادی که دوستشان دارید، به صورت تلفنی صحبت کنید.

15. برنامه ریزی کردن برای هفته

داشتن برنامه مناسب عامل مهمی برای از بین بردن استرس و اضطراب و ایجاد کننده شادی و نشاط در روحیه و رفتار فرد است. اگر فردی حس می‌کند بیش از حد احساس آشفتگی دارد، بهترین کار این است برای مباحث زندگی برنامه ریزی داشته باشد مخصوصاً برنامه های کوتاه مثلاً اول هفته تا پایان هفته را از قبل برنامه ریزی کند. زمانی که شما کارهای خود را یادداشت یا برنامه‌ریزی می‌نمایید، یک نوعی مسئولیت برای شما ایجاد خواهد شد. حتماً برنامه هفتگی خود را در دید قرار دهید. برای مثال می توان آن را بر روی میز خود قرار داد و یا بر روی کمد چسباند تا در معرض دید شما باشد.

16. گوشی را کنار گذاشتن

از استفاده بی‌مورد و بیش از حد از گوشی همراه، باعث افسردگی و دور شدن از انجام برنامه ها زندگی خواهد شد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است استفاده بیش از حد از تلفن می‌تواند منجر به تغییراتی در مغز شود و بر خلق و خوی افراد تاثیر بگذارد. به جای استفاده مدام و زیاد از گوشی به برنامه های دیگر بپردازید و سعی کنید استفاده از گوشی را به مرور زمان کم کنید.

17. وارد طبیعت شوید

داشتن زمانی برای تفریح و گذراندن در طبیعت در بهبودی سلامت روانی تاثیر مهمی دارد.طبق مطالعاتی که انجام شده است، اگر هفته حداقل نیم ساعت را به خود اختصاص دهید و در فضای باز و طبیعت بگذرانید باعث کاهش فشار خون و کاهش احتمال ابتلا به افسردگی خواهد شد. منظور از فضای سبز همه مکان‌هایی مانند پارک محله، حیاط خلوت خانه‌ می تواند باشد. به هر حال بهتر است از فضای باز و طبیعت لذت برد. اگر بتوان در فضای باز به ورزش هم پرداخت، بسیار عالی خواهد شد و تاثیر شگفتی بر روحیه فرد می‌گذارد. زمانی که به صورت مرتب ورزش انجام دهید، بدن شما عادت می کند و باعث تقویت روحیه و نشاط می‌گردد.

18. مراقبت از بدن

سلامت جسمی و روانی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. و از قدیم گفته شده عقل سالم در بدن سالم است. باید توجه داشت کسانی که اندام و جسم سالمی دارند و از خود مراقبت می کنند کمتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند و از شادی و نشاط بهتری برخوردارند. پس همانطور که عادت‌ها و روش هایی را برای احساس بهتر در خود انجام می دهید، کارهایی را هم باید برای کمک به سلامت بدن خود نیز انجام دهید.

گلدانهای زیبا و کوچک که روی آنها لبخند کشیده شده است

لازمۀ شاد بودن

پدیده شادی و عوامل آن، به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری، برای هر فردی است که تا حدی روا و مجاز است. از این رو، بسیاری از اندیشمندان معتقدند: از آن جا که انسان در انجام هر رفتار ارادی، انگیزه و هدفی را پی‏می‏گیرد، سرور و نشاط به عنوان یک رفتار، از این قاعده جدا نیست و شادی در زندگی به‌معنای زندگی‌کردن در حال و پاسخ به نیازهای افرد در همان لحظه لازم خواهد بود. همچنین داشتن تعادل‌ در زندگی و تمرکز روی نکات مثبت می‌تواند به شادی واقعی در زندگی کمک نماید.

اما یک نکته باید مد نظر داشت که سطح شادی در زندگی همیشه ثابت نیست. درواقع در طول زندگی بسته به اتفاقات مختلفی که برای فرد رخ می‌دهد، شادی متفاوت و یا به نسبت اتفاق می افتد و فرد طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌نماید، با این حال می‌توانید به مواردی اشاره کرد که لازمه شادی در زندگی هستند.

  • ذهن‌آگاهی را در خود پرورش دهید
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • جرات مندی و قدرت مهارت نه‌گفتن
  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
  • مهربان باشید
  • روی عزم و اراده خود کار نمایید
  • مثبت‌اندیش باشید
  • استرس و اضطراب خود را مهار کنید
  • بین جنبه‌های مختلف زندگی تعادل ایجاد نمایید
  • احساسات خود را مدیریت کنید

ویژگی افراد شاد

در طول زندگی شده که شما با افرادهای خاصی برخورد داشتید که شادی آنها شما را به خودش جلب کرده و یرای برخی این سوال پیش آمده که چطور این افراد اینقدر شاد هستند و احتمالاً این افراد را فردی مهربان، سرزنده و موفق می‌دانید و تعجب می‌کنید که چرا خودتان خوشحال نیستید؟ اگر جزو آدم های هستید که به دنبال شادی هستید و دوست دارید برای داشتن زندگی شادتر، طرز فکر و رفتار خود را تغییر دهید، به نکات ذکر شده زیر که جزء خصوصیات افرا شاد هست، توجه نمایید.

  • آدم‌های شاد در تما‌می‌ شرایط با خود و دیگران صادق هستند.
  • آدم‌های شاد روحیه همکاری بالایی دارند.
  • آدم‌های شاد احساسات و افکار متعادلی را دنبال می کنند.
  • آدم‌های شاد توقع پاینی دارند.
  • آدم‌های شاد دیگران را قضاوت نمی‌کنند.
  • آدم‌های شاد با سایر افراد شاد ارتباط برقرار می کنند.
  • آدم‌های شاد در زمان حال زندگی ‌می‌نمایند.
  • آدم‌های شاد همیشه شنونده‌های خوبی هستند.
  • از فراوانی و داشته های زندگی خود قدردان و شکر گذار هستند.
  • از افراد پیرامون خود که باعث شادی او هستند قدردانی می نمایند.
  • گذشته خود را پذیرفته اما در آن گیر نمی کنند.
  • افراد شاد از اشتباهات خود درس می‌گیرند.
  • آن‌ها در صورت نیاز، از کمک گرفت اباحی ندارند.
  • آن‌ها دوستان خود را خود انتخاب می کنند.
  • افراد شاد به طور منظم، اهداف و پیشرفت خود را همیشه ارزیابی می‌کنند.
  • افراد شاد، حق به جانب نیستند. نمی گویند حق با من است.
  • افراد شاد خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند.
  • دنبال راضی کردن همه نیستند.
  • افراد شاد، موفقیت دیگران را جشن می‌گیرند.
  • آن‌ها در یک چیز بد یا یک اتفاق نامناسب توجه به جنبه های مثبت آن دارند.
  • این افراد صبور، مهربان و دلسوز هستند
  • افراد شاد، در مشکلات به دنبال مقصر نیستند و تقصیر را بر گردن دیگری نمی اندازند.
  • این افراد به دنبال تغییر یا نجات دیگران نیستند.
  • آن‌ها با خود صادق هستند.
  • این افراد همیشه به همه چیز خوش‌بین هستند.

پیرزن شاد و خندان

کلیدهای شادی

از ویژگی‌های زنان و مردان شاد و موفقی این است که در زندگی خود تلاش می‌کنند و عملکرد بالایی دارند و هر زمانی که بخواهند، به آن‌ها دست پیدا می‌کنند. اگر خوشبختی و موفقیت خود را در راستای یکی از این ویژگی های زیر قرار دهید، می توانید به شادی و خوشبختی خوب زندگی دست پیدا کنید و به دنبال آن جنبه‌های ناقص زندگی خود را می توانید اصلاح کنید.

  • آرامش ذهن
  • سلامتی و انرژی
  • روابط عاطفی
  • آزادی مالی
  • ایده‌ها و اهداف ارزشمند
  • آگاهی از خود( خودشناسی همراه با خوشبختی درونی)
  • رضایت شخصی

کتاب های شاد زیستن

کتاب راز شاد زیستن

نویسنده: اندرو متیوز

مترجم:وحید افضلی راد

ناشر: نشر نیریز

راز شاد زیستن اولین کتاب انگیزشی است که توسط «اندرو متیوز» نوشته شده است. این اثر در سال 1987 به چاپ رسید. در این کتاب «متیوز» برداشت اولیه‌ی خود از شادی را در قالب راه‌کارهایی کوتاه با نثری ساده و روان در اختیار خواننده ها گذاشته است. متیوس در کتاب راز شاد زیستن، با استفاده از نقل قول‌های متعدد از اندیشمندان و شخصیت‌های مشهور به شرح ابعاد مختلف شاد زیستن پرداخته و در پایان هر بحث، با جملاتی ساده کلامش را خلاصه می‌نماید.

یکی از ابعاد شاد زیستن، توجه به ضمیر ناخودآگاه یا ناهوشیار است. هر چه ضمیر خودآگاه قابلیت کنترل بیشتری دارد، ضمیر ناخودآگاه مثل یک موتور ناپیدا است که تمامی الگوهای رفتاری را شکل می‌دهد. همان چیزی که وقتی فرد در موقعیت‌هایی از پیش فکر نشده قرار می‌گیرد، نوع واکنش او را تعیین می‌کند. بنابراین رفتارها و تجربه‌های کهنه‌مان مرتب در زندگی‌مان تکرار می‌شود. نویسنده در این کتاب الگوها را شرح داده و راهکارهای ساده و متنوعی برای رهایی از آن‌ها ارائه می دهد.

ویژگی دیگری که در کتاب می خوانید، تصویر ذهنی ما از خودمان، دیگران و جهان است. این تصویر خاصیت بازتابی ایجاد می‌کند. در واقع آن‌چه بیشتر به آن فکر می‌کنی، به احتمال زیاد برای شما اتفاق می‌افتد. تصویرهای ذهنی ناسالم نشانه‌هایی رفتاری خاص خود را دارند و ایشان فهرستی از این نشانه‌ها در کتاب آورده است. این تصاویر تعیین کننده‌ی قدرت توجه شماست. توجه به نکات مثبت و مزایایی که دارید ولی اغلب آن‌ها را نمی‌بینید. یکی از راه‌های ارزیابی تصویر ذهنی‌تان دقت کردن به دایره‌ی دوستان و افرادی است که بیشتر وقت خودتان را با آن‌ها می‌گذرانیم. شما با کسانی ارتباط برقرار می‌کنید که مجموعه‌ی رفتارهای آن‌ها با انتظارات‌شما همخوانی دارند.

100 راز شاد زیستن

نویسنده: دیوید نیون

مترجم: حسام الدین حسینی

ناشر: انتشارات سعید نوین

نویسنده کتاب “100 راز شاد زیستن” آقای«دیوید نیون» در این اثر نکته‌هایی را در جلو دید خوانندگان می گذارد که نتیجه سال‌ها تحقیق دانشمندان معتبر به منظور دستیابی انسان به یک زندگی شاد و لذت بخش از تمام لحظه‌های زندگی است.

هر یک از نکته‌ها به همراه مثالی در ذیل آن صفحه آمده است که بدنبال آن پیشنهادی بر پایه متاآنالیز ارائه می گردد، در واقع هر یک از این نتایج حاصل تحقیقات چند جانبۀ محققان مختلفی از سراسر جهان است.

گامی برای شاد زیستن

نویسنده: پراسانا رائو باندلا

ناشر: استاندارد

مترجم: الناز پرویز

همه انسان ها می دانند که فقط یک بار در این دنیا زندگی می کنند و عمر هم برگشتی ندارد، بنابراین چرا باید در گذشته سیر کرد و یا اینکه با فکر کردن به آینده از حقایق کنونی دور گردیم. می‌دانید که نمی‌توان گذشته را تغییر داد، اما اگر مواظب نباشیم، زمان حال را نابود خواهد بود. همه ما با توانمندی‌های ارزشمندی متولد شده‌ایم، اما به ندرت از این توانایی‌ها به طور کامل استفاده می‌کنیم، در صورتی که با دانستن این موضوع همه می‌توانیم زندگی شاد و پرباری داشته باشیم. موضوع اصلی این کتاب لذت از زندگی و به دست آوردن شادی است، و مطالبی چون راز سرگردانی ذهن، آینده، حال، مهارت ارتباطات، احساسات و عواطف، شاد بودن آن، مهار خشم، سلامت روانی، مسئولیت‌پذیری، تحقق بخشیدن به رویاها و تسخیر فرصت‌ها را نویسنده در این کتاب جمع آوری کرده است تا به واسطه آن به شادی دست پیدا کنید.

شاد زیستن در فردای افسردگی

نویسنده:خدمات سلامت همگانی

ناشر: انتشارات ارجمند

مترجم: دکتر ابوالفضل محمدی ، دکتر مهدی سلیمانی

شاد زیستن هنری است که افسردگی را از بین می برد و این اثر ، یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای شاد زیستن و مقابله با افسردگی یعنی فعال‌سازی رفتاری را با زبانی ساده به مخاطبان آموزش می‌دهد. سال‌ها است که فعال‌سازی رفتاری به‌عنوان درمانی مؤثر برای اختلال افسردگی مطرح هست و روان‌شناسان و روان‌پزشکان آن را برای بیمارانشان توصیه می‌کنند.

کتاب حاضر برای افراد مبتلا به افسردگی، دانشجویان روان‌شناسی، مشاوره و دستیاران روان‌پزشکی که علاقه‌مند به آشنایی با درمان فعال‌سازی رفتاری هستند مفید و کاربردی خواهد بود.

حرف آخر

شما میتونید تکنیک های عملی و راهکارهای جزئی این موضوع رو داخل اپلیکیشن آکو ببینید و از بخش های دیگر این نرم افزار نیز در جهت افزایش مهارت های شخصیتی و رشد خودتون استفاده کنید.
لینک دانلود این این نرم افزار در صفحه اول سایت قرار داده شده است.