بی‌شک شما هم واژه خودمراقبتی رو شنیدید ولی ندونید کی و کجا از این کلمه استفاده می‌شه. در این مقاله می‌تونی بفهمی خودمراقبتی چیه؟ چه ضرورتی داره؟ فایده‌های او چیه؟چطور می‌تونی از خودت مراقبت کنی؟ انواع خودمراقبتی کدومه؟ و درآخر اینکه چه کتاب‌ها و پرسشنامه‌هایی در این زمینه وجود داره.

خودمراقبتی چیست؟

سازمان بهداشت جهانی خودمراقبتی را توانایی افراد، خانواده ها و جوامع برای پیشگیری از بیماری، حفظ و ارتقای سلامت و مقابله با بیماری و ناتوانی با یا بدون حمایت ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی[1] تعریف کرده است.

 

خودمراقبتي به معني مراقبت از خود براي داشتن زندگی سالم است. خودمراقبتی «فرایند مشارکت چندوجهی هدفمند در راهبردهایی است که عملکرد سالم را افزایش می‌دهد و باعث بالارفتن بهزیستی می‌شود». اساساً خودمراقبتی به معنای اقدام آگاهانه ای است که افراد برای ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، عاطفی و معنوی خود انجام می دهند. خودمراقبتی برای ایجاد انعطاف پذیری در برابر عوامل استرس‌زا در زندگی که نمی توانید آنها را از بین ببرید حیاتی است. وقتی اقداماتی را برای مراقبت از جسم و ذهن خود انجام دهید، در انجام عملکردهای اجتماعی تواناتر، در زندگی امیدوارتر و کیفیت زندگی بالاتری را تجربه خواهید کرد و برای بهترین زندگی خود مجهز خواهید شد.

با این حال، متأسفانه بسیاری از افراد مراقبت از خود را به جای یک اولویت، یک امر تجملی می دانند. در نتیجه، آنها احساس غرق شدن، خستگی و نداشتن تجهیزات لازم برای مقابله با چالش های اجتناب ناپذیر زندگی می کنند.

الگوی خودمراقبتی شامل دو سازه اصلی شامل «آگاهی» و «مهارت» است که باید میان آنها سازگاری و ثبات برقرار باشد. اما چنین ثباتی بستگی به اعتبار و صحت آگاهی افراد دارد. لذا لازم است با آموزش مهارت‌های لازم، زمینه مدیریت موفق را برای رشد و استقلال عمل عاقلانه فراهم کرد.

تعریف خود مراقبتی

در تعریف خودمراقبتی، چند ویژگی وجود دارد:

  • حق و مسئولیتی همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان
  • فرایندی جهت تصمیم‌گیری
  • بخشی از زندگی روزانه
  • فعالیتی آگاهانه
  • مهارتی آموخته و یادگیری شده
  • رفتاری هدفمند
  • برای ایجاد، حفظ، بهبودی و افزایش سلامت خود، خانواده و اجتماع
  • پیشگیری از ناهنجاری ها و انحرافات
  • مراقبت از ناخوشی‌ها و بیماری‌های مزمن
  • در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی خود و دیگران
  • دوری از عادت‌های سبک زندگی ناسالم
  • خودشناسی و ارزیابی نشانه‌ها و علائم بیماری
  • خود نظارتی، بررسی و مدیریت نشانه های بهبودی

در حقیقت لام تا کام الگوی خودمراقبتی هر فرد زیرمجموعه ای از سبک زندگی (مجموعه ای از طرز تلقی ها، ارزش ها، شیوه های رفتار، حالت ها، سلیقه ها و …) انتخاب شده آن فرد است.

روز جهانی خودمراقبتی

در تاریخ ۱۹۷۷ فدراسیون جهانی خودمراقبتی با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) شروع به کار کرد و بیست و چهارم هفتمین ماه میلادی، ۲۴ جولای Self-Care Day (July 24th) یا 2 مردادماه را به مناسبت این روز نام‌گذاری کرد. هر سال این فدراسیون به مناسبت این روز، شعار و پویشی برگزار می‌کند.

زن زیبایی که در حال خودمراقبتی و کنترل افکار ذهن است

اهمیت خودمراقبتی

هر انسانی، به طور ذاتی توان و استعداد مراقبت از خود را دارد. خودمراقبتی مهمترین شکل مراقبت اولیه در همۀ زمینه ها و در همۀ مکان هاست. خودمراقبتی بخش جدایی‌ناپذیر تمام سطوح مراقبت های اولیه و تخصصی است که اندکی تسهیل در روند اجرای آن، می تواند وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی کل جمعیت را بهبود دهد.

مراقبت از خود مزایای بسیار زیادی را برای سلامت شخصی افراد ایجاد می کند. خودمراقبتی به افراد کمک می کنه تا به طور اثربخش از ابعاد مختلف سلامت خود مراقبت کرده و نیازهای روانشناختی خود را برآورده کنند. خود مراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت‌های فردی می‌شود. چنین فرایندی، احساس شایستگی و مسئولیت‌پذیری را افزایش می‌دهد و از احساس وابستگی به دیگران رها می کند.

فواید خود مراقبتی

داشتن یک روال خودمراقبتی موثر مزایایی به دنبال دارد؛ بعضی از آنها عبارتند از:

  • افراد، جوامع و نهادهای ملی را جهت مدیریت بهتر سلامت و بهزیستی (در تمام ابعاد آن) توانمند ساخت.
  • امکان دسترسی افراد به انتخاب های بهتر و موثرتر را فراهم کرد
  • افراد را قادر ساخت تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.
  • زمان بهبودی مشکلات را در تمام مراحل زندگی کاهش داده و منابع جسمی و روانی خود را کارآمدتر و موثرتر تخصیص دهیم.
  • بار افزایش هزینه های مراقبتی را بکاهیم.
  • استرس خود را کاهش دهیم.
  • اعتماد به نفس خود را بازیابیم و تقویت کنیم.

ماکت قسمت های مختلف یک ذهن که با رنگ های مختلف نشان داده شده در یک محیط کار شلوغ

مطالعۀ بیشتر: چگونه به خودباوری برسیم؟ تکنیک های موثر برای خودباوری

  • شور و شوق جوانی وانگیزه موفقیتخود را حفظ و تقویت کنیم.
  • جوانی سالم، ایمن و با نشاط را تجربه کرده و سلامت سایر دوران‌های زندگی خود را تضمین کنیم.
  • بهتر درس بخوانیم و آینده شغلی بهتری داشته باشیم.
  • آینده بهتری را برای خود ، خانواده، دوستان و کشورمان رقم بزنیم.

لذا برای خودمراقبتی می توان سه فایده کلی را در نظر گرفت:

انتخاب بهتر

خودمراقبتی امکان دسترسی بیشتر به مراقبت های بهداشتی مؤثر را می دهد. این باعث صرفه جویی در زمان و تلاش افراد می شود و به آنها اجازه می دهد تا بسیاری از شرایط سلامتی را به راحتی و با موفقیت توسط خودشان مدیریت کنند. این به افراد اجازه می دهد تا نیازهای اساسی خود را بدون عوارض و تلاش اضافی برای مراجعه به یک فرد متخصص برطرف کنند.

مراقبت بهتر

خودمراقبتی به افراد توانایی می دهد تا سلامت و تندرستی خود را در دست بگیرند و به آنها انگیزه ای می دهد تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. این نقش کلیدی در پیشگیری، زمان بهبودی را در جایی که پیشگیری کامل با شکست مواجه می شود، بهبود می بخشد. این بخش مهمی از بهزیستی در تمام مراحل زندگی است.

ارزش بهتر

خودمراقبتی به کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان کمک می کند. سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت در خودمراقبتی منجر به پس‌اندازهای بلندمدت قابل اثبات برای دولت‌ها و صنایع مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان می‌شود. خودمراقبتی بار کاری سیستم های مراقبت بهداشتی تحت فشار را با امکان تخصیص کارآمدتر و مؤثرتر منابع به آنها کاهش می دهد.

انواع خودمراقبتی

سال‌ها وقتی به سلامتی اشاره می‌شد، تنها منظور عدم ابتلا به بیماری جسمی بود. اما امروزه، مفهوم سلامتی گسترده‌تر شده و شامل ابعاد مختلفی از جمله سلامت روانی، ذهنی و … نیز می‌شود. بنابراین، زمانی که از خودمراقبتی یاد می‌کنیم، منظورمان تنها حفظ سلامتی جسمی نیست و شامل انواع گوناگونی از مراقبت‌ها است.

پسر جوانی با افکار مشوش و پراکنده که نیاز مراقبت ذهنی دارد

خودمراقبتی ذهنی ـ روانی

طرز فکر و چیزهایی که ذهن خود را با آنها پر می کنید به میزان زیادی بر سلامت روانی شما تأثیر می گذارد. مراقبت ذهنی و روحیه مثبت مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و روش‌هایی است که منجر به بهبود و تقویت تمرکز، پایداری ذهنی، افزایش انگیزه و ایجاد احساس مثبتی نسبت به زندگی می‌شود و شامل تمرین‌های مثبت اندیشی، تمرینات ذهنی مانند مدیتیشن و زندگی در حال (مایندفولنس)، فعالیت‌های خلاقانه، مطالعه، تمرینات تنفسی و ورزش‌های ملایم مثل یوگا است. این تمرین‌ها به فرد کمک می‌کند تا با چالش‌ها و استرس‌های زندگی بهتر مقابله کند و از زندگی لذت بیشتری برده و با انگیزه و انرژی بیشتری اهدافش را دنبال کند.

مراقبت ذهنی شامل انجام کارهایی است که ذهن شما را فعال نگه می دارد، مانند پازل، یا یادگیری چیزی که دوست دارید و از آن لذت می برید.

ممکن است دریابید که خواندن کتاب یا تماشای فیلم‌هایی که به شما انگیزه می‌دهند ذهن شما را تقویت می‌کند. مراقبت روانی همچنین شامل انجام کارهایی است که به شما کمک می کند از نظر روانی سالم بمانید. به عنوان مثال، تمرین شفقت‌ورزی و پذیرش خود به شما کمک می کند گفتگوی درونی سالم تری داشته باشید.

پاسخ دادن به این سؤال ها می تواند شما را در فرایند خودمراقبتی ذهنی یاری رساند:

  • آیا برای فعالیت هایی که ذهن شما را تحریک می‌کند، زمان کافی در نظر می گیرید؟
  • آیا برای سلامت روان خود، کارهای پیشگیرانه انجام میدهید؟
  • در طول هفته، چند ساعت خود را به فعالیت هایی مثل حل کردن معما و یا بازی‌های فکری اختصاص می دهید؟

خودمراقبتی فردی

این نوع از مراقبت به‌طور علمی به فرآیندی اشاره دارد که شامل تمام رفتارها، فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی است که فرد برای حفظ و بهبود سلامت فیزیکی و روانی خود انجام می‌دهد. خودمراقبتی فردی شامل مراقبت از جنبه‌های مختلف زندگی همچون تغذیه مناسب، ورزش منظم، خواب کافی، مدیریت استرس، و ارتقاء سطح ذهنی و روحیه مثبت است.

خودمراقبتی فردی سلامت و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را بهبود می‌دهد. این فرایند، به فرد کمک می‌کند تا به‌طور کامل با نیازها و توانایی‌های خود آشنا شود و به انتخاب‌های بهتری برای سلامتی و رضایتمندی شخصی برسد.

مراقبت از خود، همانطور که از نام آن پیداست، تماماً در مورد مراقبت از خود است تا مطمئن شوید نیازهای جسمی و روانی شما برآورده می شود. اگر از خودتان مراقبت نکنید، تمام فعالیت های کاهش استرس در دنیا کمکی نمی کند. اگر خواب کافی نداشته باشید، مدیتیشن برای شما مفید نخواهد بود. در واقع، زمانی که سعی می کنید مدیتیشن کنید، ممکن است چرت بزنید زیرا به نیاز بدن خود به خواب توجه نمی کنید.

به طور مشابه، اگر به طور منظم بدن خود را با مواد غذایی سالم و غنی از مواد مغذی تغذیه نکنید، هر چند وقت یک بار ورزش کردن، استرس زیادی را از بین نخواهد برد. اگر می‌خواهید فعالیت‌های کاهش استرس شما مؤثر باشد، ابتدا باید به نیازهای اساسی خود رسیدگی کنید.

خودمراقبتی اجتماعی

خودمراقبتی اجتماعی فرآیند انتخابی، مشارکتی و فعال برای افزایش سلامت یک جامعه است که توسط همبستگی و هماهنگی تعدادی از شهروندان جامعه طراحی، اجرا، پایش و ارزیابی می‌شود.

اجتماعی بودن کلید مراقبت از خود است. اما، اغلب، وقت گذاشتن برای دوستان سخت است و وقتی زندگی شلوغ و پرهیاهو می شود، به راحتی از روابط خود غافل می شویم. ارتباطات نزدیک برای بهزیستی شما مهم هستند.

دو دوست جوان صمیمی و خندان که از یکدیگر مراقبت می کنند

بهترین راه برای پرورش و حفظ روابط نزدیک، صرف زمان و انرژی لازم برای ایجاد روابط خود با دیگران است. به یاد داشته باشید، تعادل بین تنهایی و روابط با دیگران است که سلامت شما را افزایش می دهد.

برای اختصاص زمان با دوستان خود و یا بهبود روابط با آنها، ساعت های مشخصی وجود ندارد. هرکسی نیازهای اجتماعی متفاوتی دارد. نکته کلیدی این است که لازمه بفهمید نیازهای اجتماعی شما چیست و زمان کافی برای ایجاد یک زندگی اجتماعی بهینه در برنامه خود اختصاص دهید.

محیط شغلی اگرچه یک محیط اجتماعی است، اما لوازم مختص به خود را داشته و لازم است در حین فعالیت کاری، روابط شایسته‌ای را متناسب با محیط شغلی خود داشته باشید و به گونه ای رفتار کنید که تنش کمتری برای شما ایجاد کند.

برای ارزیابی خودمراقبتی اجتماعی، به این موارد توجه کنید:

  • آیا زمان کافی برای روابط با دوستانتان در نظر می گیرید؟
  • چه فعالیت هایی برای تقویت روابط خود با دوستان و خانواده انجام می دهید؟

خودمراقبتی تغذیه

خودمراقبتی در تغذیه یعنی مراقبت از جسم و روان خود با خوردن غذای سالم. در این بخش رهنمودهایی وجود دارد که برای همه و در تمام سنین، ازجمله نیازهای اساسی انسان است.

تعادل در انتخاب و مصرف مواد غذایی، حفظ وزن در محدوده سالم و طبیعی، فعالیت بدنی مناسب، بهداشت شخصی، ترک سیگار، افزایش دریافت فیبر غذایی روزانه، مصرف لبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن و چربی، توجه به مصرف گوشت و فرآورده های آن در حد متعادل، محدودکردن مصرف قندهای ساده، شیرینی و شکر، کاهش مصرف نمک و مصرف آب کافی سالم و پاکیزه در روز.ازجمله تمرین‌های خودمراقبتی در زمینه تغذیه شمرده شده است.

خود مراقبتی معنوی

تحقیقات نشان می دهد که سبک زندگی که با مذهب و معنویت همراه باشد، سبک زندگی سالم‌تری است. چه از مدیتیشن لذت ببرید، چه از شرکت در مراسم مذهبی یا دعا کردن، مراقبت معنوی از خود مهم است. آخرین مطالعات بعد معنوی انسان را بعد تاثیرگذاری در نظر می گیرند که نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد و لازم است که درک عمیق‌تری از معنا در زندگی خود ایجاد کنید.

مرد جوان در حال تفکر و مراقبت ذهنی که افکارش مانند لامپ های روشن هستند

خودمراقبتی معنوي به عنوان مجموعه اي از تمرینات مبتنـی بـر معنویـت جهـت ارتقـاء بهبودي در زمان هاي بیماري و سلامت نیز تعریف شده اسـت. این تمرین ها مـی توانـد شـامل گـوش دادن بـه موسـیقی الهام‌بخش، مراقبه، حضور در مراسم مذهبی و یا مطالعه کتاب های مذهبی باشد.

می توان کیفیت زندگی و سلامت معنوي را بـا شرکت در فعالیت های مبتنی بر خودمراقبتی معنوي افـزایش داد.

درنهایت، همانطور که متوجه شدید، خودمراقبتی فقط یافتن راه هایی برای آرامش نیست و شامل مراقبت از خود از نظر ذهنی، جسمی، هیجانی، اجتماعی و معنوی است. برای مراقبت از سلامت و بهزیستی خود در تمام این ابعاد، یافتن تعادلی که به شما امکان دهد به هر یک از این زمینه ها رسیدگی کنید، مهم است. گاهی ممکن است برای بازگرداندن تعادل یا رهایی از یک عامل استرس زا در زندگی، به مراقبت در یکی از این زمینه‌ها، نیاز بیشتری داشته باشید.

فعالیت و برنامه های خودمراقبتی / چطوری خود مراقبتی انجام بدم؟

یک برنامه‌ی خودمراقبتی شخصی داشته باشید

یک برنامه خودمراقبتی موثر باید متناسب با زندگی و نیازهای شما و آنچه

در حال حاضر در زندگی شما می گذرد، تنظیم شود. یک برنامه نمی تواند برای همه مورد استفاده قرار گیرد. باید چیزی باشد که توسط شما و برای شما برنامه‌ریزی شده است. سفارشی کردن برنامه خودمراقبتی می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل کند تا مطمئن شوید تحت فشار، استرس بیش از حد و فرسودگی قرار نگیرید؛ اینکه مطمئن شوید آنچه را که برای مقابله با استرس و چالش هایی که در زندگی روزمره با آن مواجه هستید، به دست می آورید.

همانطور که در حال ساختن برنامه خودمراقبتی خود هستید، توجه به این مسایل می تواند به ساختن یک برنامه موثر، کمک کند:

نیازهای خودت را ارزیابی کن:

فهرستی از بخش‌های مختلف زندگی و فعالیت‌های عمده‌ای که هر روز در آن شرکت می‌کنید تهیه کنید. کار، مدرسه، خانواده و رابطه با دیگران مواردی هستند که ممکن است فهرست کنید.

عوامل استرس‌زا را در نظر بگیرید:

باتوجه به فهرستی که تهیه کردید، درباره عواملی که باعث استرس شما می شوند، فکر کنید و راه هایی را پیدا کنید که می توانید با آنها مقابله کنید.

راهبردهایی برای مراقبت از خود طراحی کنید:

به فعالیت هایی فکر کنید که انجام آنها به شما کمک می کند بتوانید در هر یک از این زمینه ها احساس بهتری داشته باشید. برای مثال همنشینی

با دوستان یا ایجاد مرز درست با آنها، می تواند راهی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی سالم باشد.

برای چالش‌ها برنامه‌ریزی کنید:

وقتی متوجه شدید که جنبه خاصی از زندگی خود را نادیده می گیرید، برنامه‌ای برای تغییر آن در نظر بگیرید.

گام های کوچک بردارید:

لازم نیست همه چیز را به یکباره حل کنید. قدم های کوچکی را شناسایی کنید که می توانید برای شروع خودمراقبتی اثربخش بردارید.

زمانی را برای تمرکز بر نیازهای خود برنامه ریزی کنید:

حتی زمانی که احساس می کنید برای هیچ کاری وقت ندارید، خودمراقبتی را در اولویت قرار دهید. وقتی به تمام جنبه های خود اهمیت می دهید، متوجه می شوید که می توانید کارآمدتر عمل کنید.

همچنین:

  • بر انجام یک کار تمرکز کنید و انجام کارهای متعدد را با استراحت و تمرکز جدید دنبال کنید.
  • فعالیت‌ها و تغییرات خود را سازماندهی کنید.
  • احساسات خود را سرکوب نکنید و آنها را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرید.

خودمراقبتی در روند زندگی

خودمراقبتی سالمندان

سالمندی نتیجه سیر طبیعی گذر زمان است که باعث تغییر فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی می شود. سازمان ملل متحد تعداد کل افراد سالمند جهان را در سال 2006، 687 میلیون و 923 هزار نفر دانسته که این تعداد در سال 2050 یک میلیارد و 967 میلیون و 153 هزار نفر تخمین زده شده است. با افزایش قابل توجه سالمندان، بهبود کیفیت زندگی و حفظ سلامتی فیزیکی افراد سالمند اهمیت بیشتری پیدا می کند. مسایل افراد سالمند همچون مسایل پزشکی، تنهایی و …. مشکلات جدی و بزرگی را به ویژه در سال های اخیر ایجاد کرده است.

تعداد زیادی از افراد سالمند، در انجام مهارت های روزمره زندگی ازجمله مراقبت از خود، مشکل دارند و نزدیک به 58 درصد از افراد بالای 65 سال برای انجام فعالیت های روزانه نیاز به کمک دارند. اگر افراد به طور فعال در خودمراقبتی از خود شرکت کنند، منجر به افزایش کیفیت زندگی و افزایش سلامت آنها می شود.

اگر سالمندان آمادگی های لازم را پیش از رسیدن به این مرحله کسب کنند، بهتر می توانند آن را پشت سر گذارند.

آینده مراقبت از خود

چندین عامل کلیدی آینده صنعت خودمراقبتی را شکل می دهند.

جمعیت جهان با نیاز روزافزون به مدیریت بهتر بیماری های مزمن در حال پیر شدن است. در عین حال، نیاز و گرایش مصرف کننده به سرعت در حال تکامل است و بر نحوه تعامل افراد با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تأثیر می گذارد. در روند جدید، مردم می خواهند گزینه های راحت، شفاف و مقرون به صرفه را در اختیار داشته باشند. همچنین انفجار راه‌حل‌های متعدد به این معنی است که افراد در تمام جنبه‌های زندگی خود، انتظار راه‌حل‌های جامع و شخصی‌شده را دارند. فدراسیون جهانی خودمراقبتی به صنعت کمک می کند تا به این عوامل پاسخ دهد و به نتایج سلامت بهتری برای افراد در سراسر جهان دست یابد.

خود مراقبتی نوجوانان

بلوغ مستلزم تمرین‌های مستقل خودمراقبتی است. خودمراقبتی در دوران نوجوانی در زمینه آگاهی از آسیب‌های مرتبط با مواد مخدر است. باید نوجوان به درجه‌ای برسد تا از خود مانند دیگری مراقبت کند و این یعنی نوجوان باید مراقب خود باشد. این مهم با آموزش به نوجوان ممکن ‌می‌شود.

مراقبت از ذهن سرشار از آرزوها و افکار یک نوجوان

یکی از ویژگی‌های نوجوانان در این سن هیجان‌خواهی و ماجراجویی است. در این دوره مشکلات مربوط به بزهکاری نیز وجود دارد. نقش اولیاء ‌و مربیان در آگاهی بخشی به نوجوانان درباره بزه‌های مختلف موثر است. داستان، فیلم، انیمیشن و مواردی از این دست در این خصوص می‌تواند موجب پیشگیری از آسیب‌ها شود؛ چرا که این ابزارها مورد علاقه نوجوانان است. از طرفی علاوه بر نوجوان، آموزش مدیریت والدگری نوجوان نیز در این باره لازم و موثر است.

کتاب خود مراقبتی

در این مقاله، سعی کرده‌ایم چندتا از بهترین کتاب های خود مراقبتی را معرفی کنیم. اگر برای خودمراقبتی در زندگی‌ و بهبود بهزیستی جسم و روح خودت دنبال کتاب‌ می‌گردید،‌ این کتاب‌ها را از دست ندهید.

  1. شفقت خود
  • نویسنده: کریستین نف
  • مترجم: الهام موسویان
  • انتشارات: کتاب ارجمند
  • تعداد صفحه: ۳۰۴
  1. کتاب آرامش
  • نویسنده: مت هیگ
  • مترجم: مریم فتاح‌زاده
  • انتشارات: چترنگ
  • تعداد صفحه: ۲۰۸
  1. راهنمای ازخودمراقبتی برای زنان شاغل و پرمشغله
  • نویسنده: سوزان فالتر
  • مترجم: نازنین فاطمه سوداگر
  • انتشارات: شمشاد
  • تعداد صفحه: ۲۸۸
  1. عادت های کله‌خری
  • نویسنده: جن سینسرو
  • مترجم: نفیسه تنکابنی
  • انتشارات: نسل نواندیش
  • تعداد صفحه: ۲۰۸
  1. شیرجه در خوشبختی
  • نویسنده: دانیل تاد گیلبرت
  • مترجم: سمیه خانلری
  • انتشارات: تالیف
  • تعداد صفحه: ۳۴۷
  1. ۲۱ نکته طلایی خود مراقبتی
  • نویسنده: شمیم جمشیدی
  • انتشارات: انتشارات مانیان
  • تعداد صفحه: 162
  1. اصول خودمراقبتی (کتاب کار شاد زیستن)
  • نویسنده: جنیفر اسمیت
  • مترجم: انسیه غلامرضایی
  • انتشارات: نشر برگ و باد
  • تعداد صفحه: 104
  1. در جستجوی شادی
  • نویسنده: راس هریس، استیون هیز
  • مترجم: مریم فاتحی‌زاده، شیرین عظیمی‌فر
  • انتشارات: دانژه
  • تعداد صفحه: 368
  1. کتابچه الفبای خودمراقبتی
  • نویسنده: ارلن گریس آونز
  • مترجم: منیره آرزومندی
  • انتشارات: نشر دانژه
  • تعداد صفحه: 208
  1. خودمراقبتی در ناخوشی‌های جزیی: راهنمای خودمراقبتی خانواده
  • نویسنده: جان ری، برایان میورت، استوارت گرگ
  • مترجمان: محمد کیاسالار، معصومه دانیالی، نوید شریفی
  • انتشارات: پارسای سلامت
  • تعداد صفحه: 204

پرسشنامه خود مراقبتی

انواعی از ابزارهای خود گزارش دهی ساخته شده که امکان می دهد سطح خودمراقبتی در موقعیت های مختلف مورد اندازه گیری قرار گیرد. در اینجا به برخی از این ابزارهای اشاره می کنیم:

  • شاخص نارسایی قلبی خودمراقبتی
  • پرسشنامه خودمراقبتی فشار خون
  • پرسشنامه خودمراقبتی دیابت
  • خودمراقبتی سیاهه بیماری عروق کرونر قلب
  • پرسشنامه خودمراقبتی بیماری مزمن
  • خودمراقبتی بیماری انسداد مزمن ریه
  • پرسشنامه خودمراقبتی توبرت و گلاسکو
  • پرسشنامۀ توانایی خودمراقبتی سالمندان توسعه یافته سودرهام

پرسشنامه خودکارآمدی مراقبت از خود لو

این پرسشنامه توسط لو در سال 1996 ساخته شده خودکارآمدی مراقبت از خود را مورد ارزیابی قرار می دهد.

تعداد سوال: 29 گویه

عوامل:

  • ابعاد سازگاری
  • کاهش استرس
  • تصمیم گیری
  • لذت بردن از زندگی

پرسشنامه استاندارد وضعيت مراقبت از خود

این پرسشنامه برای ارزیابی میزان مهارت‌های مراقبت از خود و انجام فعالیت‌های روزمره زندگي طراحی و تدوین شده است.

تعداد سوال: پرسشنامه دارای 12 سوال است و بر اساس طیف چهار گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (شانه زدن موها ،توانايي به‌کارگیری پول) به سنجش وضعیت مراقبت از خود می پردازد.

تعداد عوامل: تک عاملی

پرسشنامه خودمراقبتی نوجوانان

این پرسشنامه در سال 1396، بر مبنای میزان خودآگاهی، کیفیت زندگی، نحوه ادراک از خود و محیط، روابط بین فردی، روابط درون فردی، مهارت های حل مسیله در مواجهه با رویدادهای زندگی، حمایت های عاطفی و روانی-اجتماعی، تعیین اهداف در زندگی، میزان امید، نشاط، شور و اشتیاق به زندگی، خود پنداره، احساس استقلال فردی، تلاش برای اصلاح رفتار خود، مسیولیت پذیری و خودارزشیابی بر اساس نظریه خود مراقبتی «اورم» و توسط موسی جاودان تهیه و تدوین شده است.

تعداد سوال: 48 گویه

عوامل:

  • خود مراقبتی جسمانی
  • خود مراقبتی روانی-اجتماعی
  • خود مراقبتی عاطفی

پرسشنامه خودمراقبتی سالمندان

ساخته معصومه همتی مسلک‌پاک و لیلا هاشملو و مبتنی بر نظریه «اورم»

سال ساخت: 1394

تعداد سوال: 40 گویه

عوامل: 5 عامل

  • مراقبت از خود جسمی
  • مراقبت از خود روزانه
  • مراقبت از خود عاطفی
  • مراقبت از خود اجتماعی
  • مراقبت از خود بهنگام بیماری

حرف آخر

شما میتونید تکنیک های عملی و راهکارهای جزئی این موضوع رو داخل اپلیکیشن آکو ببینید و از بخش های دیگر این نرم افزار نیز در جهت افزایش مهارت های شخصیتی و رشد خودتون استفاده کنید.
لینک دانلود این این نرم افزار در صفحه اول سایت قرار داده شده است.

[1]. برخی پیشگیری و درمان را لازم و ملزوم یکدیگر می دانند. بیگلان، آنتونی و همکاران، 1387، مشکلات رفتاری نوجوانان، تهران، ویرایش، ص 34.